Expansion Team Soundsystem

Babu en Raaka zouden onder de naam Expansion Team Soundsystem een show komen geven. De flyers waren nogal verwarrend aangezien er werd gesproken over Dilated Peoples. Ging het nou om een dj set of zouden de tracks van Dilated voor bij komen?

‘Babu en Raaka’, het klinkt als de eerste dappere poging tot conversatie van een zuigeling, maar de mannen achter deze namen hebben met volwassen klanken hiphop een dienst bewezen. Ze vormen 2/3 deel van ‘Dilated Peoples’, Evidence was er vanavond helaas niet bij om het trio te completeren. DJ Babu is bovendien lid van de fameuze Beat Junkies en heeft zo producties op z’n cv staan waar je Gij tegen zegt. Dit affiche belooft veel goeds en om kwart over 9 stonden we al voor de deur, toen een beste man ons vertelde dat het optreden pas om half 12 begon. ‘O…’ Maar goed, met terrasweer is het in Amsterdam altijd aangenaam vertoeven. Om half 12 terug in de Bitterzoet is het behoorlijk druk en wordt al twijfelend de dansvloer uitgetest op de plaatjes van DJ Sjam.
De opkomst van het ‘Expansion Team Soundsystem’, de gelegenheidsnaam voor dit duo tijdens de Europese tour, is wat lauwtjes. Het publiek heeft lang gewacht en lijkt zich niet helemaal te realiseren wie ze voor zich hebben. Raaka maakt dat duidelijk en spit een verse om de toon te zetten. Hij blijkt een MC die live moeiteloos net zo strak rapt als door je boxen in je huiskamer, dus is het jammer dat hij meteen de beurt doorgeeft aan Babu. Die blijkt al snel niet van plan een DJ-show te geven met cuts en scratches waar je oren van tollen. De bedoeling is flink te dansen op de vloeiend aan elkaar gemixte tracks. Het duurt even voor het besef doordringt dat Raaka slechts de functie van de klassieke Master of Ceremonies op zich neemt en zich beperkt tot het enthousiasmeren van het publiek.
Het wordt een showcase gekenmerkt door de gebruikelijke klassiekers. Bijvoorbeeld ‘Simon Says’ van Pharaoh Monch, ‘Made you look’ van Nas en ‘T.R.O.Y.’ van Pete Rock passeren de revue. Het voortdurende gebruik van een echo bij het hypen van het publiek vind ik een beetje corny. Daarbij is het de vraag of het een enorme meerwaarde is bij DJ Babu is die de plaatjes draait. Wat is het wezenlijke verschil met de reguliere huis DJ die zijn klassiekers kent? Vooral wanneer Babu níet de expliciete skills met de draaitafels toont, waar hij in het verleden zijn roem mee heeft vergaard op de grote DJ-kampioenschappen. De meerwaarde is wel voelbaar als producties van de man zelf voorbij komen, bijvoorbeeld namens de Beat Junkies voor het Soundbombing 2 album. In de playlist blijkt de voorkeur voor de artiesten waarmee Babu heeft samengewerkt evident, dus gelukkig is dat rijtje lang en divers.
Raaka besluit voor het einde van de ongeveer 2-uur lange danssessie zich er toch nog mee te bemoeien. Hij gooit er een aantal verses uit, hoewel niet van zichzelf: het bekende ‘Worst comes to worst’ wordt meegeschreeuwd door een aantal opgeveerde kenners. Dit enkele hoogtepunt zorgt met de sterke trackselectie van DJ Babu ervoor dat de avond uitstijgt boven het gemiddelde dansfeest. Deze wordt besloten met het vrolijke ‘Luchini’ van Camp Lo, zodat mijn mondhoeken voor het einde van de avond nog even verder omhoog krullen. Expansion Team krijgt een beschaafd applaus en er worden nog wat handtekeningen uitgedeeld. Zo was deze avond geslaagd als je zin had om te dansen, maar licht teleurstellend als je een volwaardig optreden verwacht had.

Hoogtepunt: Worst comes to worst
Dieptepunt: Raaka’s degradatie tot host
Bier: 2 euro