De naam Eve zal bij de meeste hiphopliefhebbers nostalgische gevoelens losmaken. De first lady van de Ruff Ryders (inmiddels al weer 34) brengt na jaren van industrie-beef haar vierde album Lip Lock uit, maar zit iemand daar nog op te wachten?

Elf jaar na haar vorige plaat (Eve-olution) en 5 jaar na haar laatste single (Tambourine met Swizz Beats) is Eve terug, maar wie de eerste streetsingle (She Bad Bad) en officiële single (Eve) hoort zal even schrikken. De stem en flow zijn nog steeds op het oude niveau, maar alles daar omheen is helemaal veranderd. De laid-back beats hebben plaats moeten maken voor schreeuwerige clubbangers en catchy hooks, zelf zegt Eve over deze metamorfose in een radio-interview: ‘A lot people weren’t feeling She Bad Bad, I knew that was gonna happen, it’s a different sound, It don’t sound like nothing that’s out. But at the same time, I gotta do me.’ Helaas verschilt deze sound weinig van de sound die wij de afgelopen jaren van artiesten als Nicki Minaj en Ke$ha voorgeschoteld hebben gekregen, het gevoel doemt dan ook gauw op dat dit een plaat vol met hits had moeten worden, en niet zozeer vanuit artistiek oogpunt gemaakt is.

Het album is eigenlijk grofweg op te delen in twee soorten tracks: Aan de ene kant horen we de hardcore raps van Eve over lawaaiige beats (Eve, She Bad Bad, All Night, Grind Or Die, Zero Below) die overduidelijk voor de club zijn bedoeld. Aan de andere kant horen we dertien-in-een-dozijn popnummers (Make It Out This Town, Keep Me From You, Never Gone) die vooral heel geforceerd overkomen op iedereen die zich de vorige Eve nog kan herinneren. Toegegeven, de hook van She Bad Bad gaat makkelijk in je hoofd zitten en de remix met Pusha T en Juicy J is niet slecht. Maar Eve is een veel te getalenteerde artiest om met ‘niet slecht’ genoegen te nemen. Openingstrack Eve en All Night lijden aan dezelfde kwalen als She Bad Bad. Waar in het verleden de beats (van onder andere Dr. Dre en Swizz Beats) een relaxte ondergrond boden aan de stem van Eve zijn het nu agressieve bliepjes die weinig plek over laten voor een rapster met zo’n aanwezige stem. Zelfs een Snoop Dogg (die met zijn stem eigenlijk altijd een beat wel weet te complimenteren) lijkt moeite te hebben met de toeters en bellen van producer Jukebox op Mama In The Kitchen. De bijdrage van Missy Elliot is nog nietszeggender, haar stem op Wanne Be is om de een of andere reden gepitcht, het is dat ze haar eigen naam noemt anders was het waarschijnlijk maar weinigen opgevallen naar wie ze aan het luisteren waren. De andere helft van de tracks zijn mogelijk nog meer tenenkrommend. Het refrein van Make It Out This Town,dat gezongen wordt door Gabe Saporta van Cobra Starship, had muzikaal gezien niet verder af kunnen staan van de Eve die de wereld een decennium eerder heeft leren kennen.

 

Maar moet Lip Lock eigenlijk wel vergeleken worden met het vorige werk van Eve? Als deze nieuwe formule zou werken was dat niet het geval geweest, maar de kans dat ze met dit materiaal veel nieuwe fans voor zich zal winnen is zeer klein, de nummers onderscheiden zich op geen enkele manier van wat er nu in de hitlijsten te vinden is, behalve dat ze misschien iets minder goed geproduceerd zijn. Op deze manier vervreemdt Eve zich alleen maar van haar oude fanbase, die nu alleen maar kan hopen dat er ooit nog een kluis bij Interscope Records open zal gaan met de tracks die ze de afgelopen elf jaar gemaakt heeft, misschien zit daar nog iets tussen dat een beetje oude glorie zal doen herleven.

 

Tracklist:

1. Eve (ft. Miss Kitty)
2. She Bad Bad
3. Make It Out This Town (ft. Gabe Saporta)
4. All Night (ft. Claude Kelly & Propain)
5. Keep Me From You (ft. Dawn Richard)
6. Wanne Be (ft. Missy Elliot & Nacho)
7. Mama In The Kitchen (ft. Snoop Dogg)
8. Grind Or Die
9. Zero Below
10. Forgive me
11. Never Gone (ft. Chrisette Michele)
12. She Bad Bad (Remix) (ft. Juicy J & Pusha T)

Meer Reviews