Engel & Just – Statler & Waldorf

Statler & Waldorf ken je misschien als die twee norse muppets die overal kritiek op hebben. Dat hebben Engel & Just gelukkig niet. Het album kent een positieve vibe waarbij de liefde voor muziek maken goed te horen is. Een aantal keer laten ze toch hun ontevredenheid blijken. Zo moeten Uggs-dragende ‘dames’ het ontgelden op Afknappers. Samen met een ontketende Per.verz spugen Engel & Just hun gal over vrouwen die op hun zenuwen werken. Op de titeltrack leveren de heren forse kritiek op de rest van de rappers die ons land rijk is. En wie kun je daar beter voor uitnodigen dan Def P. De drie mc’s bekritiseren de opvatting die veel rappers hanteren bij het maken van muziek. Just vat het knap samen in twee lines: “Nee, fuck that man. Als ik rap kan ik niet denken aan een afzetmarkt.”

Verder is Statler & Waldorf verrassend serieus. Een goed voorbeeld is Average Joe . Engel & Just rappen dat ze eigenlijk weinig bijzonders te bieden hebben. Ironisch genoeg de hardste track op het album. Zo zegt Just: “Die gast die kickt op aandacht van chicks en zich een paar maanden later plots in een relatie bevindt.”Thuis is ook een dope track. Samen met Per.verz, die wederom een dikke gastverse levert, voelen de mannen zich eigenlijk overal thuis. Een leuke invalshoek waarin ze vertellen hoe goed ze wel niet in hun vel zitten. Het is weer Just die met de tofste quotable komt: “Voel ik me ergens niet goed, dan zoek ik naar een uitweg. Ik hecht niet aan een plek waar ik niet kan doen of ik thuis ben.”

Een opvallende verschijning op de tracklist is Sean Price. Inderdaad, dé Sean Price. Snelle Jelle is verantwoordelijk voor de heerlijke banger die vooral leunt op samples en scratches: DJ Premier zou er trots op zijn. De rest is wel aan Sean P. toevertrouwd. Al klinkt hij wat ongeïnteresseerd, de combinatie van flow en stemgebruik is om van te smullen. Engel doet ook nog een duit in het zakje. “Nee trut. Bootcampclik, boombapshit. Je voelt dit of voelt echt niks!”

De boombapfans mogen hun vingers aflikken bij Statler & Waldorf. Engel & Just scoren allebei een dikke voldoende en de gastartiesten zijn stuk voor stuk van toegevoegde waarde. Statler & Waldorf past prima in de kast van Engels immense discografie. Voor Just is het een meer dan verdienstelijk debuut. Meer van dit graag.

Meer info over Engel & Just vind je hier

01. Welkom
02. Thuis (met Per.verz)