Engel & Just – Dertig

Huh? Ja, een cassette. Daar zijn Engel & Just niet vies van; zo brachten ze hun EP Walkman eerder dit jaar uit op een ouderwetse tape, waar je ook nog eens een echte walkman bij kreeg. Maar dit is andere koek: de cassette waarop Dertig staat is namelijk een USB-stick die in gelimiteerde en handgenummerde oplage verschijnt. Engel & Just gaan vrolijk door waar ze op Statler & Waldorf mee eindigden: het verspreiden van vrolijke, positieve vibes en het uitdragen van de liefde voor 90’s hiphop inclusief talloze verwijzingen door middel van scratches zoals op Natafelen, waarop DJ DNS en DJ Native de cuts verzorgen tijdens de verses van de gastheren en Diggy Dex op een beat die old school aanvoelt. Raps worden afgewisseld met scratches van onder meer Mike Tibbert, Terilekst (die overigens ook een beat heeft geleverd voor de plaat) en Eminem op een harde beat van Native en L. Stiño. Erg dope uitgevoerd.
Tekstueel zit het album vol hoogstaande flows en wordplay, zoals die van Just op All Oud, waarin hij uitlegt dat hij in zijn live-performance het liefst teruggaat naar de basis:

Gooi je handen in de lucht als je er bij wilt horen
Hier is m’n rider voor je
Duw die rij daar voor je eerst maar eens een rij naar voren
voor de rest wil ik twee mics, twee draaitafels
verder niks, dat is het hele fucking rijtje voor je!

Verdere hoogtepunten zijn Nieuw! (inclusief herkenbare Dopaganda beat) waarop een gerapte interlude volgt met Def P. op de beatbox en het bouncende door Lostsun en Kai Liem geproduceerde Niks Te Verliezen (met Per.verz op de hook). Engel zingt zelfs in zijn verse van laatstgenoemde track (net als in Mooie Woorden), waardoor het erg fris en vernieuwend klinkt. Dit onderstreept de muzikaliteit van het album. Hetzelfde geldt voor de sfeervolle trompetsolo van Wouter Hakhoff op Zo Weer Weg en de mix van geknipte stukjes uit Michael Jackson’s Why You Wanna Trip On Me en Rico’s struisvogel-line uit De Tijd Leert van Opgezwolle op Struisvogels. Bij een luisterbeurt van deze plaat voel je van allerlei muzikale herinneringen (geef me die 5 mics als bij een D.A.C.-show en Just is chilling, Engel is chilling, wat kan ik zeggen? Hiphop is in the building! zijn citaten uit That ’ol Boombap). Zo ook bij Regen 2, waarop de beat van het origineel grotendeels in takt blijft, net als de lyrics van het refrein. Het is echter dit keer niet Engel, maar Just die erop mag rappen, waardoor het een soort van ode aan het origineel (door Engel en Tomster) is. De versie die op Woonboot Producties 2 stond, is meer memorabel en haast een Nederlandse underground klassieker te noemen, waardoor het moeilijk wordt die te overtreffen. Dat lukt dus ook niet. Maar mooi dat Just het nummer eert en nieuw leven inblaast.

Op een album van Engel kan The Backbone niet ontbreken, vandaar dat hij het vierde deel van de reeks, waarin hij diverse DJ’s (the backbones) de ruimte geeft, als bonustrack heeft toegevoegd. Niet alles op het album is nieuw: de possecut Rewind (bonustrack) was al te horen op Walkman en Stad kun je al kennen van de video die ervoor is verschenen. Dope voor de fans van het duo is dat wanneer je het album fysiek aanschaft (de USB-stick) je een aantal extra’s krijgt. Zo staat er een interview met Def P. op de cassette, het hele eerste album van Engel & Just (Statler & Waldorf), een mixtape van DJ Native en een zomerse video voor het nummer Struisvogels.

Engel & Just hebben met Dertig een meer dan geslaagde opvolger van hun eerste album als duo afgeleverd. De verwijzingen naar de boombap hiphop uit de jaren 90 zijn nog altijd aanwezig en zorgen regelmatig voor een nostalgisch gevoel. Scratches en de boombapbeats zijn de ideale elementen voor een Engel & Just-plaat, de twee mc’s voelen zich met deze sound als een vis in het water. Fans van boombap hiphop komen wederom prima aan hun trekken bij het duo. Wat mij betreft mogen ze over een aantal jaar een album uitbrengen dat Veertig heet.

01. Dertig
02. All Oud
03. Red me wel