Engel & Daniel – Woonboot Producties 2

Het album opent lekker met een knallende beat. Ondersteund met dope scratches en wat geblèr van Jiggy Dje is het een lekkere binnenkomer. Daarna is het de beurt aan een andere DAC-lid, Diggy Dex. De man uit Amersfoort, die onlangs z’n goed ontvangen debuutalbum dropte, levert een lekkere verse af op Strompelen. “Kijk, ik heb aardig wat bereikt in een tijd/ zie de cijfers/ maar wat zijn de cijfers nou waard?/ wat is één album als je gaat voor tien/ wat zijn props waard, maar geen knaak verdient?”

Over featurings gesproken. Regen met Tomster is een absolute uitschieter op dit album. Rotterdammer Tomster is duidelijk niet vies van een serieuze tekst, wat hij ook al liet horen in Kind In Jezelf samen met Tim. Ook Engel komt scherp uit de hoek: "Het regent/ alsof God weet hoe ik me voel/ het weer past bij mij vandaag/ ik zie de menigte/ langs me heen flitsen als beelden en bliksem/ ik kijk om en vraag: "Ben ik de enige die denkt “Is dit het, nog ongeveer zestig jaar te gaan, dan is het klaar, dit leventje, de sleur de leegte”/ ik voel de regen…"

Verder worden de frisse beats van Daniel gekenmerkt door veel gitaarspel. De beat van Kinkerstraat is zelfs geheel akoestisch. Zo zit er genoeg variatie in de beats, al moet je wel een beetje van gitaarspel houden. Sommige beats zijn wat harder, zoals Niet Veranderd met een rockachtig tintje. Ach, je moet ervan houden. Maar Bezieling heeft dan weer een wat jazzachtige beat en Dag Des Oordeels wordt weer gekenmerkt door de lekkere drums. Nadeel van het vele gitaargebruik is dat de sound na een tijdje wel saai wordt.

Woonbootproducties 2 is gewoon een lekkere cd die je af en toe op zet, niets meer en niets minder. De cd begint sterk, maar kakt af en toe wel een beetje in. Tracks als Tien Jaar, De Waarheid en Mijn Keuzes maken gewoonweg te weinig indruk. De teksten van Engel zijn niet slecht, maar slaan ook niet in als een bom.

Het contrast tussen de goede en slechte tracks is dan ook best groot. Engel laat zien dat hij een prima MC is, maar meer niet. Qua onderwerpen weet Engel overigens prima te variëren. In Film brengt Engel een logisch en sterk verhaal over het uitbrengen van je cd. Verder voegen de gastbijdrages zeker wat toe en de beats van Daniel klinken goed. Verwacht overigens niet dat je iets bijster origineels te horen krijgt, maar gewoon lekkere hiphop van twee normale gasten.

01. Woonboot Producties 2
02. Strompelen ft. Diggy Dex
03. Vandaag Niet