Dat de nieuwe generatie Zwolse hiphopacts honger heeft, hoorden we vorige week op Zero’s project met A.R.T.. Ook Frodeau, eveens member van DubbelFroesGang, dropte op die dag een project. Op de cover van Eenling kijkt hij met een troebele blik in de camera, terwijl hij een pistool op zijn slaap houdt. Dat blijkt een voorbode voor een emotionele plaat, afkomstig uit het diepste van zijn ziel.

Frodeau rapt dat hij meer wil lijken op zichzelf en dat hij de stress van de wereld vergeet wanneer hij van alles gebruikt. De levenslessen die hij in het donker heeft geleerd, doet hij uit de doeken wanneer hij de schijnwerper pakt. In de a capella interlude, die net over de helft van het project klinkt, legt Frodeau het uit. “Niet dat er onzin verteld gaat worden. Ik wil gewoon dat mensen effetjes alleen een stem horen zodat ze niet de hele tijd geslagen worden door een muur van geluid”, filosofeert hij hardop. Die belofte komen zowel hij als producer Milan Haverkort na.

Frodeau stelt vragen

De beats zijn namelijk van het sombere en ingetogen trap-soort, de raps diepgravend. Frodeau is introvert, maar scherp. Hij hoeft niet te observeren in zijn delivery, dat deed hij namelijk al toen hij de nummers schreef. Zijn lage en ietwat eentonige intonatie worden afgewisseld met korte stukjes vol melodie: “Hoeveel jaren tot ik next up ben? Al zoveel jaren in die shit”, zingt hij met een vleugje Auto-Tune. Zijn schrijf- en vertelwijze vullen elkaar prachtig aan.

Terwijl om hem heen de wereld langzaam verandert in een slagveld, is Frodeau is niet bang om naar zichzelf te kijken en vragen te stellen. “Hoe zoek je naar jezelf? Heb mijn money al gefixt, wifey blij met de relatie / m’n ouders trots, m’n vrienden daar, dus waarom zijn er nog frustraties?”, klinkt hij zoekend.

Het verkopen van de techniek en de honger

Hiphop werd vroeger vaak verweten niet genoeg inwaarts te kijken. Dat is natuurlijk jereinste onzin. Grootheden uit het genre brachten platen uit als Life Is Good, 808’s & Heartbreak, 4:44 en het door Klappe zelf genoemde Watching Movies With The Sound Off. Het is fijn dat ook de nieuwe generatie in eigen land bewijst dat het mag draaien om gevoelens en ambacht. Of zoals Frodeau zelf zegt; het verkopen van de techniek en de honger, in plaats van losse flodders droppen.

Aan die mindstate hebben Frodeau en producer MILAN zich gehouden, want Eenling is een bijzonder gelaagd en geslaagd project geworden. Hiphop wordt volwassen, en ook de jonkies zoeken de puurheid in zichzelf in plaats van wat past in de clubs.

Stream:

Meer Releases, Reviews