Dutchman – Openlijk Dichten

Echt bekend was ik niet met Dutchman toen dit schijfje in mijn bezit kwam, maar verandering van spijs doet eten zullen we maar zeggen. Dutchman komt dus oorspronkelijk uit Vlissingen en rapte eerst in het Engels waarin hij het een en ander gedropt heeft. Na zijn verhuizing naar Rotterdam kwam hij in contact met de mannen van VSOP en maakte de stap naar het Nederlands, waar uiteindelijk deze EP, Openlijk Dichten, uit is gerold. Gereleased op het 60 Free label van Tim van VSOP is deze negen tracks tellende schijf de kans om kennis te maken met Dutchman’s Nederlandse repertoire.

De cd trapt leuk af, de intro is een disstrack van het niveau ‘gemiddelde internetrapper’ die op een gigantisch droge manier voor wordt gelezen door Tjerk op het deuntje van Candlelight (je weet wel, die foute kwijlshow op onder andere Sky Radio waar mensen hun eigen gedichten in konden zenden). Daarna is het tijd voor de gebruikelijke introductieknaller, in een verse even melden wie je bent en wat je doet. Mike Tibbert zorgde voor de productie en DJ Vindictiv zorgt voor wat dope scratches.

Dutchman’s stem is duidelijk en goed verstaanbaar, maar qua rijms moet ik toch regelmatig even over mijn hoofd krabben. Dutchman drijft heel erg op klankrijms, iets waar op zich als je het goed brengt wel mee te leven is. De EP heeft echter aardig wat ‘Huh?’ momenten, dingen die volledig niet aansluiten. Dit valt vooral op in ‘Ken Jij Jezelf?’ waar Dutchman opent met: Ken jij jezelf in negatieve zin?/Ben je er eerlijk over, lieg je of zeg je liever niks/ En zo zijn er, vooral op die track, aardig wat van dergelijke ‘rijms’ waar mijn nekharen van overeind gaan staan. Over het algemeen flowt Dutchman goed, en is zijn articulatie ook goed in orde.

Qua beats loopt ‘Openlijk Dichten’ nogal uiteen. Hoofdleverancier is producer Ray die een beetje de Nederlandse Kanye West uit probeert te hangen, elke track bevat namelijk irritant omhooggepitchte stemmetjes. Voor een track is het te doen, maar op vier van de negen tracks is dat te veel van het goede. De mannen van KGV verzorgen de beat voor ‘Drugs’ die lekker donker is en goed bij het onderwerp past. Monomeester verzorgt een simpel stringsloopje op ‘Als Je”¦’. Mijn favoriete beat op de EP komt van Presto, die te horen is op de bonustrack ‘Schakels’. Onderwerpen zijn af te leiden uit de titel. Leuk is ‘Drugs’ met Lost Rebels waarbij drugs uit het oogpunt van de drug, de gebruiker en de tegenstander worden benaderd. Leuk idee, al is het gedeelte uit het oogpunt van de drug al eens eerder gebruikt, maar je kunt niet alles hebben. Verdere medewerking van buitenaf komt van Tjerk (de Nate Dogg van 60 Free?) die het refrein op ‘Ik Leef Met De Dag’ netjes voor zijn rekening neemt. Tim en Tomster (die overigens klinkt alsof hij het broertje van Mike van VSOP is) komen langs op ‘Campinggevoel’, typisch zo’n feel-good zomerplaat. Tim komt zoals hij altijd komt, en Tomster komt ongeveer hetzelfde, niet helemaal top maar wel aan te horen.

Uitschieter op de plaat is voor mij toch wel de bonustrack. Deze is van het duo Dokwerk dat Dutchman samen met Junior van 0118-Vier vormt. Dutchman komt veruit doper dan op elke andere track op deze EP, het lijkt alsof de samenwerking met Junior (die toch wel de betere MC op de track is) het beste uit Dutchman weet te halen. Dit project is in een keer omhooggeschoten in mijn ‘albums waarop ik zit te wachten’ lijst.

Samengevat is ‘Openlijk Dichten’ een typische debuutplaat, nog lang niet perfect, maar de potentie van de artiest is duidelijk. Dutchman zal even de tijd moeten nemen om net een tikje meer te geven en dan denk ik dat een volledige plaat kans van slagen heeft. Het Dokwerk project belooft in ieder geval een hoop en hopelijk kan Dutchman ook solo het niveau dat hij samen met Junior haalt hooghouden.

01. Introow
02. Balanceren met DJ Vindictiv (geproduceerd door Mike Tibbert)
03. Ik leef met de dag met Tjerk (geproduceerd door Ray)