Trek in hiphop? Drum Rhythm had genoeg hiphop om je honger te stillen. Lootpack, De La Soul, Anti Pop Consortium en Wyclef Jean vormde het menu.

Drum Rhythm, bekende naam…schijnt goed te vullen als je trek hebt in HipHop. Onderstaande
gerechten stonden dit jaar op de kaart. Een 4-gangen buffet, lopend wel te verstaan alhoewel de
meeste maaltijden op dezelfde plek stonden dit jaar. Toch wel zo makkelijk.
De kok had met het voorgerecht wel behoorlijk wat geëxperimenteerd. Geen standaard dingen,
anti-standaard. Hij noemde het daarom dan ook: Anti Pop Consortium. Een lekkere mix van
Beans, High Priest en M. Sayyid bereid met 4 mics, een drum machine en een computertje.Hiermee werden de bezoekers getrakteerd met dope live beats, rauwe raps van M. Sayyid (à la ODB) en de old skool rhyme style van Beans. De meeste mensen hadden het voorgerecht overgeslagen. Het
was ook wel een beetje vreemd, maar best lekker!

In de tussentijd was er entertainment door niemand minder dan DJ Wix die zorgde voor een dansplatenmix.Een half uur later moest het alom bekende hoofdgerecht, Wyclef Jean, de duizenden hongerigen laten stillen. Stillen?? Van deze ish kan je blijven eten. Zo gevarieerd, je moest gewoon alles geproefd hebben. Gelukkig was er van alles genoeg voor iedereen: een Fugees flashback in de vorm van de vetste passages uit o.a. Fugee-La, Ready Or Not, How Many Mics…deze werden afgelost door joints van z’n solo werk zowel de up-tempo tracks (o.a. PJs, Masquerade) als de meer romantische dingen inclusief een gitaarspel (911). Hierbij hoorde natuurlijk ook een mooie dame die uit het publiek werd getrokken (of hoorde ze nou toch bij de act?). Ze speelde het i.i.g. goed mee, danste erop los en hoorde goed welke ingrediënten zij het publiek moest brengen (shake dat ass girl). Voor de mensen die achter in de rij stonden, liet Wyclef zich zien door meerde malen in de fundering van de tent te klimmen. Na de tweede keer wilde hij toch wel meemaken hoe het was om echt één te zijn met het publiek. Samen met z’n flexe bodyguard en een dj set van party tracks rockte hij zelfs iedereen zonder op stage te staan maar midden tussen het publiek, ruim 5 minuten lang. Terug waar hij hoorde te staan, sloot hij de show. Dit was het meest complete wat ik ooit op een menu heb zien staan.

Bij een hoofgerecht hoort een bijgerecht. Maarja, wat doe je als die eerste zo lekker is? Wil je dan toch nog ff langs die andere tafel lopen? Gelukkig was dit mogelijk, omdat de kok nog aan het bijvullen was bij het hoofdmaal konden de hulpkoks het bijgerecht klaarmaken. Lootpack was er klaar voor en de echte fijnproevers van hiphop lieten deze portie niet zomaar aan hun voorbij gaan. DJ Romes introduceerde Wildchild en de weinige liefhebbers gingen goed uit hun dak bij de eerste paar tracks. Quasimoto moest helaas ontbreken dus er ontbrak toch wel wat, het smaakte niet zoals we gewend zijn.Beetje simpel, maar wel straight. Misschien is dat ook wel de rol v/h bijgerecht. Aangezien Drum Rhythm bekend staat om z’n heerlijke desserts kon niet iedereen lang blijven genieten.

De La Soul stond op de ijskaart, ijs, ijs..koud. Koud? Hell noh, deze vaders van de hiphop brachten warmte. Maseo, Dave & Pos. Van oud tot nieuw. Van Me Myself And I tot Baby Phat. Op die manier gaven ze geschiedenisles, van ’88 tot 2002. Het verschil tussen Wyclef en De La lag ’m in de samples die toch beter tot uiting kwamen met een live band dan met een stel draaitafels. Ook het ontbreken van de vele gast MCs/singers die de laatste tijd de albums vullen, hielp niet aan de compleetheid mee. Toch kwamen de hoogtepunten goed over, funky shit en party hardy. De laatste minuten zaten de gasten behoorlijk vol, de response op verzoeken van De La werden niet meer zo luidkeels beantwoord. Tijd om de show te stoppen met een luid applaus van een zwaar tevreden publiek want dat hadden ze gewoon verdiend.

Voor herhaling vatbaar zo’n avondje uit. Het schijnt dat ze zoiets volgend jaar weer gaan organiseren maar dan zal het zaakje overgenomen zijn door een ander. Ff in de gaten houden dus, de formule zal niet veel anders zijn: voor ieder wat wils…gestoken in een gezellige en open sfeer.

Fixtures
Hoogtepunt: Wyclef Jean
Dieptepunt: HipHop aanbod