Dour 2005 [dag 3]

Het Dour festival vierde van 14 tot en met 17 juli haar 17e verjaardag. Dit gebeurde natuurlijk ook met een lading dope hip hop! HIJS sloeg haar tent in de Zuid-Belgische weide en stond 4 dagen lang op de voorste rij bij al die dope shows! Benieuwd hoe het was? Read on! Dit is dag 3.

Door een lekker windje en een paar wolkjes aan de lucht werd zaterdag een stuk minder warm dan de drie andere dagen. Het beloofde een lange dag te worden: DJ Lefto kreeg weer vrij spel en mocht een podium volboeken. Het begon vroeg om 11u30 met Incantation, maar dit was echt te vroeg voor ons!

Mijn dag begon met Ultime Team om drie uur. Deze Brusselse groep is ontstaan rond James Deano die ondertussen al heel wat bekendheid mag genieten in Frankrijk. Vorig jaar stonden ze er ook al, maar dit jaar konden ze me echt niet lang boeien. Ultime Team deed een matig optreden en kreeg het vermoeide publiek maar met moeite mee. Na een half uurtje kwam plots James Deano nog een nummer of twee doen, maar ik miste zijn grappige tussenstukjes… Hierna kwam Ultime Team terug voor nog enkele nummers, maar eigenlijk ben ik hen al lang weer vergeten. Ze konden me echt niet boeien dit jaar…
Een uurtje later was het tijd voor het optreden van Senna. Ze mocht Jaguar Wright vervangen en was daar heel blij om. Het was haar eerste optreden in het buitenland en meteen op een groot festival, in een grote tent met een groot publiek. Ik zou zenuwachtig zijn.. gelukkig was zij dat niet en bracht een van de betere shows van Dour! Spijtig genoeg was haar DJ niet echt gewend aan scratchen met cd’s waardoor zijn scratches altijd net wat te laat kwamen. Na het half uur Senna was ze plots een stuk bekender in België! Een van de vele ontdekkingen op Dour.
Ondertussen mochten we ons snellen naar Why? Het optreden was absoluut vet. De band speelde oude en nieuwe Why? tracks en ook nummers van cLOUDDEAD en Hymie’s Basement kwamen ook langs. Persoonlijk vond ik het een dope optreden alleen moet ik echt wel toegeven dat het eigenlijk geen ene fuck meer met hip hop te maken heeft.

Terug naar de Dancehall, Heltah Skeltah stond op het programma. Ik zag het duo enkele maanden eerder in Amsterdam waar het leek alsof ons drugsbeleid de mannen wat onder de duim had. Geen makkelijk verkrijgbare drugs in België en dat was te merken ook, de show knalde lekker. Ruck en Rock hadden in het begin wat moeite om het publiek mee te krijgen, maar al snel kwam iedereen los en werd het een groot feest. Er werden tracks van oude Heltah Skeltah releases gedaan maar ook van de nieuwe solo platen van Sean Price en Rock. Het feest werd compleet toen de mannen bij de toegift (Sean Price’s Boombyeyeah) net achter de dranghekken het contact met het publiek zocht. Dope show.

Rahzel en DJ JS-1, 2 legendes op 1 podium, dat belooft wat. En de belofte werd ingelost. JS-1 begon de show met spectaculair scratchwerk, zelfs met zijn voet op de plaat. Al snel werd Rahzel aangekondigd die aftrapte met All I Know. De stampvolle Dancehall tent ging helemaal los. Verder bestond de show uit reggaeclassics en remakes van bestaande beats. Zo kwamen ‘Jesus Walks’ van Kanye West, ‘Drop It Like It’s Hot’ van Snoop Dogg en zelfs ‘Seven Nation Army’ van The White Stripes uit Rahzel’s mond. Het publiek ging uit z’n dak! Rahzel live zien is een echte belevenis, jammer genoeg was er in de show maar weinig ruimte vrijgemaakt voor JS-1.

Na de uitgelopen show van Rahzel door naar Looptroop. De tent waarin de Troop speelde was vrij leeg, het overgrote deel van de mensen stond bij Saïan Supa Crew. Toch probeerden de mannen er iets van te maken, wat vaak niet helemaal lukte. De nieuwe nummers knalden niet echt, en dat DJ Embee af en toe ook even op de drums sloeg was iets dat volledig niets toevoegde. Gelukkig kregen de mannen uit Zweden met de oudere track de crowd wat makkelijker mee. Heel vet was het feit dat ze gewoon zelf voor het podium hun merchandise verkochten.

Een van de schoonheidsfoutjes van de line-up op Dour was het gelijktijdige optreden van zowel Looptroop, Anthony B als Saïan Supa Crew! Het was alweer lang geleden dat Saïan in België had gespeeld. Na de solo-avontuurtjes van Explicit Samourai en OFX stonden ze eindelijk weer samen op het podium! Ik dacht dat het publiek niet beter kon zijn dan bij Rahzel, maar oh wat was ik fout! Vanaf het begin tot ruim nadat ze van het podium waren verdwenen was heel het publiek wild-enthousiast. Vooral de kleinere mensen ertussen hadden het naar verluid moeilijk: het was meer een kwestie van overleven in de drukte dan genieten van het optreden. Misschien was het een beter idee geweest om hen op een van de grote podia te zetten in plaats van in een tent. Maar goed, als je backstage staat heb je niet zoveel last van al die drukte en is zo’n publiek een waar spektakel! SSC bracht eerst een overvloed aan oude nummers om dan even een adempauze te houden in het midden met een beatbox van Sly. Ok, na Rahzel net ervoor kan ik moeilijk zeggen dat dit beter was, maar ik kan evengoed niet zeggen dat het slechter was! Waar Rahzel het vooral moest hebben van bekende nummers na te doen kreeg Sly het publiek naar z’n hand door zonder scrupules een enorm dope beatbox neer te zetten. Hierna kwamen gelukkig de andere Saïans er terug bij om nog wat nieuwe dingen te laten horen. Hun T-shirts logen er niet om: nieuw album in oktober! In een kort interview backstage met Leeroy vertelde hij ons dat deze Hold-Up zal heten. Aan de zijlijn kon je Specta zien, maar hij blijft bij zijn besluit en komt niet terug in de Crew… Tijdens het laatste nummers gooiden ze nog een hele zooi promo in de zaal: een tiental tshirts en een hondertal promo cd’s met daarop een nieuwe beat.

Little Brother kwam met een hoop nieuwe tracks in hun show. Justus League maatje Joe Scudda was ook mee, en met z’n drieën maakten ze er een flink feestje van. Het publiek werkte heerlijk mee, iets dat ook te zien was op de gezichten van de rappers. Het knalde van begin tot het einde, en de ‘Love Joint Revisited’ werd met een L in de lucht opgedragen aan Luther Vandross en Londen. Het publiek was alvast heerlijk opgewarmd voor DJ Spinna.

Na ongeveer 10 minuten lang klooien met de apparatuur (Spinna draaide met speciale platen waarmee je audiofiles vanaf je laptop op je turntable af kunt spelen) kon Spinna dan eindelijk beginnen. Met Joe Scudda en Phonte van Little Brother als MC’s (op die oude blockparty manier) dropte Spinna classic na classic. Wu-Tang Clan, Cypress Hill, Das EFX, Gang Starr, het kwam allemaal langs. De nog steeds volle tent had het absoluut naar zijn zin. Phonte dropte nog een freestyle en Spinna eindigde zijn set met Nirvana’s ‘Smells Like Teen Spirit’, de tent ging uit z’n dak!

Omdat A-Trak dezelfde problemen als Spinna ondervond vulde Lefto het gat met een dope set. Lefto had een lekkere platenkeuze, zo kwamen onder andere Opgezwolle, Company Flow, Common en ook wat Franstalige platen langs. Toen A-Trak eindelijk klaar was kwam hij met een zeer dope truntablism sessie (op gewoon vinyl) die zeer enthousiast werd ontvangen door het publiek. Vervolgens kwam hij met een wat meer dansbare set, met natuurlijk nog de nodige trucjes van achter de tafel. Lefto nam de eer om om 5 uur de laatste plaat te draaien (DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince’s ‘Summertime’) en toen zat een dag vol met hip hop er eindelijk op. En wat een topdag was het! Met een opkomende zon gingen we eindelijk slapen om een paar uurtjes later weer wakker te worden in onze tent aka hete lucht oven.

Hoogtepunt(en): Te veel om op te noemen eigenlijk!
Dieptepunt: Dope acts op hetzelfde moment
Bier: 6 bonnetjes voor 10 euro, 1 bonnetje voor 0,25 liter, 2 voor 0,5