DJ Smooth Cee – Technology Art

Technology Art is een knap staaltje kunstwerk van DJ Smooth Cee, lid van de Waxflowers. De achterkant van de, overigens prachtig door D Virus ontworpen, hoes zegt dat Smooth Cee technologie gebruikt om zijn kunst te creëren en vindt dat je de technologie niet de muziek moet laten dicteren. Met dit in mijn achterhoofd zet ik de plaat op.

Het vinyl telt maar liefst veertien voornamelijk instrumentale tracks, waarvan een aantal interludes. De meeste nummers bestaan uit laid-back beats, futuristische soundscapes en cineastische samples, aangekleed door turntablism van hoog niveau.

Na het beluisteren van de eerste nummers, valt het me op dat de meeste niet over een climax en dynamiek beschikken, waardoor producties op den duur eentonig klinken. Mind Manipulator is een goed voorbeeld. Deze track bevat een lome beat, sfeervolle strijkers, met aan het begin wat flarden rap en prikkelende scratches. Ik denk dat het ergens naartoe leidt, maar algauw hoor ik dat het in dezelfde vibe doorgaat.

Spawened From Layer, mooie titel overigens, bevat vocals van Bonez. Zijn hyped up raps contrasteren nogal met de langzame en mooie sfeervolle productie van Smooth Cee. Ik vind de combinatie een beetje misplaatst, ook al flowt Bonez lekker. Hij dropt een lang couplet en daarna maakt Smooth het af met goed scratchwerk. Hetzelfde geldt voor de track Blood Brothers, die bestaat uit een lang couplet en de afsluitende scratches. Ik vind het jammer dat deze nummers niet meer coupletten bevatten, maar misschien was het helemaal niet de bedoeling om tracks te maken met de klassieke songstructuur.

Je kunt deze plaat op verschillende manieren interpreteren. Technology Art kabbelt lekker voort en serveert relaxte producties aangevuld met het betere turntablism. Het is een kunst om instrumentale nummers zo te maken dat ze blijven boeien. De meeste tracks missen echter structuur, waardoor het eentonig klinkt na verloop van tijd, hoe sfeervol ook. Technology Art laat zowel de turntablist als de producer in Smooth Cee zien. Hij heeft zeker productionele vaardigheden in zich, alleen komt het op Technology Art niet echt lekker uit de verf.

Technology art is ook verkrijgbaar op cd en cassette met 6 extra nummers met speciale gasten.

Kant A:
1. Smooth Identification