DJ Premier Presents… Year Round Records – Get Used To Us

De man maakt namelijk nog steeds keiharde beats. Wanneer er namen zoals Royce da 5’9", Joell Ortiz, Papoose en Saigon op de tracklist prijken, zijn enkele bangers wel gegarandeerd. Helaas kan zelfs Premo de gebreken van de mindere goden niet verbloemen. Resultaat is een plaat die een aantal heerlijke tracks aflevert, maar ook een paar goede missers.

Het kwaliteitsverschil tussen de mc’s is het best te horen op de remix van NYG’s Ya Days R #’d. Op de originele track konden de mannen niet echt boeien ondanks één van de tofste beats van het afgelopen jaar. Op de remix verbleken ze naast de gruwelijke verses van Bumpy Knuckles en Royce Da 5’9". Vooral Bumpy tovert een lekkere quotable uit de hoge hoed: “I leave you wheezing in the ally with a walkman on playing lil’weezy, trying to breath easy”. Het contrast is ook goed te horen op Lifetime Membership, waar Papoose en in mindere mate Saigon gastheer Teflon behoorlijk outshinen. Op Married To The Game houdt hij zich iets beter staande, maar hij kan niet tippen aan een dope verse van Styles P.

Menig rapper zal jaloers en tandenknarsend luisteren naar de middelmatige prestaties van Grand Puba, NYG’z en Khaleel. Het privilege van spitten op een Premo productie is bepaald niet aan deze mannen besteed. De inbreng van de vrouwelijke mc’s Dynasty en Lady of Rage is ook geen succes. Stuitend is Bang Dis. Blaq Poet levert een afgrijselijke track af met een slaapverwekkende flow en simpele lines als: “Bang Dis, when you’re high in the kite or drunk with your click”.

Nick Javas maakt zonder twijfel de meeste indruk van alle mc’s. Op Opportunity Knocks klopt hij aan bij Premo voor een open sollicitatie. Na drie verses weet “the legend” (en wij ook) genoeg en tekent hij Javas op zijn label Year Round Records. De aanwinst verstevigt zijn positie met het eveneens sterke Not A Game, waarop hij zijn gal spuwt over de hedendaagse scene. “Fuck a period, I need a lyricist since Pun’s gone”.

De constante factor op Get Used To Us is Premo zelf. De mc’s schommelen qua niveau echter te veel. Iedere harde verse heeft een slechte als gevolg. Er staan ijzersterke tracks op de verzamelaar, maar als we de balans opmaken is het resultaat wel erg mager.

Get Used To Us is nu uit op Year Round Records en onder meer te koop op iTunes

01. Blaq Poet – Bang Dis!
02. NYG’z – Policy