D.I.T.C.

22 mei 2005. Lord Finesse doet de Melkweg aan en geeft een heel vet optreden dat hij afsluit met de woorden dat D.I.T.C. medio november naar Nederland komt. 9 juni vertelt O.C. hetzelfde in de Bitterzoet. Ondertussen heeft Diamond D ook al ons land aangedaan en blijft de vraag hangen of D.I.T.C. nog gaat komen.

Dan is het een feit: 5 november 2005 komt D.I.T.C. naar de Melkweg met Lord Finesse, O.C., A.G., Diamond D en DJ Roc Raida. Menig hiphopliefhebber hoeft hier geen uitleg over te krijgen; dat ga ik dan ook niet doen.

5 november 2005. De Melkweg is dus de plaats waar het deze keer gaat gebeuren. 21:30 deuren open; 22:30 aanvang volgens de Melkweg. Rond 22:15 is de zaal nog angstvallig leeg. De DJ spint wat plaatjes waar in principe weinig op aan te merken valt. Rond 22:30 is de zaal nog steeds niet goed gevuld; is het misschien de museumnacht? Drie kwartier later is de situatie totaal omgeslagen. Roc Raida begint zich klaar te maken achter de DJ-tafel en alle legen gaten in de zaal zijn opgevuld. De DJ stopt met draaien en Lord Finesse betreedt het podium onder luid gejuich van het publiek.

Het eerste wat Lord Finesse vraagt is wie er allemaal aanwezig waren bij zijn show afgelopen mei, waarbij hij benadrukt dat hij toch zei dat ze terug zouden komen in november! Tijdens zijn eerste show deed Finesse wat remixes gemaakt door DJ Premier. Dit keer liet hij een paar andere remixes horen die door het publiek zeer goed werden opgevangen. De interactie tussen het publiek en Finesse is sowieso uitstekend. Er is al snel een pit gevormd en elk nummer wordt met gejuich aangenomen. Lord Finesse zet een show neer van 30 minuten waarin hij zowel oud als nieuw werk combineert en nog een acapella geeft. Een kleine aanduiding van nummers die voorbij kwamen: “Return of the Funky Man”, “Baby You Nasty”;, “You Know What I’m About” en als afsluiter “Hip to da Game”.

Na Lord Finesse is het Diamond D die het publiek mag gaan bespelen. Helaas heeft Diamond niet dezelfde interactie als Finesse en lijkt deze iets minder goed te komen. Slecht is hij zeker niet, maar het niveau waarmee Finesse begon daalt een klein beetje. Ook zijn show bestaat uit oud en nieuw werk met ook een acapella freestyle. “Best Kept Secret”, “Freestyle”, “The Hiatus” en “Sally Got a One Track Mind” komen ondermeer voorbij. Na 25 minuten geeft Diamond D het roer over aan A.G.

Leek de show misschien een klein beetje ingekakt door Diamond D, A.G. betreedt het podium met zoveel energie dat hij verder gaat waar Finesse stopte, namelijk bij het knallen. A.G. spit, springt en wordt met veel enthousiasme opgevangen door het publiek. Hij gaat snel door het klassieke “Runaway Slave” en “Goodfellas” repertoire. Na zo’n 20 minuten komt het laatste lid dat aanwezig is het podium op.

O.C. komt op en begint ook gelijk te spitten. Hoewel hij in Bitterzoet misschien een beetje matig leek, is de Melkweg toch duidelijk meer de zaal die voor O.C. geschikt is. Nadat O.C. een trui, muts en twee longsleeves uitgetrokken heeft, gaat het echt los. Weer wordt oud en nieuw werk gecombineerd waarbij “War Games”, “My World”, “Jewels” en als verwachtte afsluiter “Time’s Up” voorbijkomen.

Ondertussen had Lord Finesse al verklapt dat de show uit zes segmenten zou bestaan. Er waren er nu vier geweest; D.I.T.C. stond al 1,5 uur te rocken en er moesten nog twee segmenten aankomen. Finesse vroeg of iedereen een X in de lucht wilde houden. Roc Raida van de X-ecutioners ging ons even trakteren op een staaltje turntablism. Het publiek ging door het dolle heen, Finesse battlede nog even met Roc Raida net zoals hij deed met DJ Boogie Blind op 22 mei. Roc Raida presteerde het om met zijn mond de crossfader te bedienen en haalde de mooiste kunstjes uit achter de draaitafels. Dat was dus segment vijf.

Segment zes was zoals te verwachten: iedereen op het podium en die tent afbreken. O.C., Lord Finesse, A.G. en Diamond D stonden met ze vieren op het podium en hebben tot 01:30 doorgeknald. Er kwam nog een tribuut voor Big L, O.C. deed dezelfde track als die hij in Bitterzoet deed, Finesse legde nog even uit hoe het zit met Real Hiphop en dat Amsterdam wel degelijk rockt waarbij hij weer een foto maakte net als op 22 mei waar nu iedereen zijn middelvingers in de lucht hield. D.I.T.C. sloot uiteindelijk af met tracks als “Internationaly Known”, “Thick”; en “Day One” wat deze avond tot een ware klassieker maakte.

Terugkijkend op deze avond kan ik maar 1 ding zeggen: Als je hier niet was heb je echt iets gemist! Iedereen zette een keiharde show neer; hoe hiphop hoort te zijn. Meer dan 2 uur lang rauwe hiphop. Met als uitschieters Lord Finesse, O.C. en A.G. en de iets mindere maar nog steeds rockende Diamond D kan ik alleen maar terugkijken op een avond die voor mij voor eeuwig op mijn netvlies staat gebrand. Voor al die mensen die er niet waren, Lord Finesse vermelde nog dat D.I.T.C. waarschijnlijk terug komt deze zomer. 1 advies: GA DAAR HEEN!

Hoogtepunt(en): De gehele show
Dieptepunt: Fuck dieptepunten, dit is D.I.T.C.
Bier: 2 euro