Dinamiek – Dinamiek

Met de openingszin; “Dinamiek zonder weerstand, we bieden je visie, elke steen van zijn plek, een piramide precisie” is duidelijk dat Dinamiek er niet omheen draait. Met een goed in de oren klinkende drumloop en space-achtige geluiden en een recht voor je raap tekst, is dit een goede en duidelijke introductie.

Professor Funkovski, ook een vast lid van het collectief Robotix is dit keer slechts twee maal te horen op het album Dinamiek. Op de eerste single Materiaal en op de track Oldskool, wat een innovatief nummer met een experimentele sound is. Dat geldt eigenlijk voor merendeel van het album. Op Dinamiek staan veelal producties van Mandroid. October Chabilski heeft zelf ook twee beatproducties op zijn naam staan en er is één productie van Borgoe. Het merendeel van de beats zijn veelal met space-sounds en space-achtige samples, die doen denken aan sciencefiction films.

Attentie is een van de weinige nummers zonder de welbekende space-sounds. Met een, thee drinken en waterpijp roken in een Arabisch café sfeertje, is dit een goede productie van Mandroid. Het nummer gaat over alles wat hiphop is. Iedereen, van skaters naar breakers en b-boys en b-girls, tot aan dj’s en producers, moet het ontgelden. Hetzelfde geldt ook voor mc’s: “Met trots laat ik zien wat hiphop hier is, zodat je niet langer hoeft mee te zingen met Ali-B of The Opposites”. Het totale plaatje, sfeer, tekst en productie maken dit tot één van de betere nummers op Dinamiek.

Verder heeft het album Dinamiek niet veel uitblinkers. Ook zijn er hier en daar minder strakke flows te horen, en zijn de rijmschema’s en hooks vaak erg simpel. Op zich is daar niets mis mee omdat vrijwel elke track een boodschap bevat. Toch is het beter voor de afwisseling om hier en daar een lekkere flow te horen. Desondanks is Dinamiek een goed geheel en is er op het totaalplaatje niks aan te merken. De mannen met de Almeerse brutaliteit en Amsterdamse tongval blijven trouw aan hun eigen sound.

01. Dinamiek
02. Acceptatiebeleid
03. Materiaal (feat. Professor Funkovski)