Dilated Peoples – The Releaseparty DVD

De film is geschoten door Jason Goldwatch, de regisseur van de eerste paar (extreem low budget) video’s van Dilated. Goldwatch is in de loop der jaren een goede vriend van de band geworden en heeft de mannen hierdoor op de voet kunnen volgen. Dit is een groot voordeel: omdat de leden zich op hun gemak voelen vertellen ze openhartig. Vooral Evidence vertelt mooi over zijn jeugd met alle ups en downs. Erg tof is het stukje waarin hij vertelt dat hij erachter kwam dat zijn buurjongen (QDIII, de zoon van Quincy Jones) een hiphopproducer was. Ev zag bekende rappers als Everlast in en uitlopen bij de buren en besloot uiteindelijk eens langs te gaan bij QDIII, die hem uiteindelijk veel geleerd heeft.

Het verhaal loopt van 1995 tot 2007, een periode waarin Dilated Peoples na een paar independent maxi’s werd opgepikt door een grote platenmaatschappij, Capitol, maar zich daar al snel niet op zijn plaats voelde. The Releaseparty is dan ook een titel die refereert aan het feit dat ze nu ‘eindelijk vrij’ zijn van de verplichtingen van een major label en weer onafhankelijk zijn.

Bij de extra’s vind je alle clips die de crew uit Los Angeles heeft gemaakt. Van de heel slechte clip bij undergroundklassieker Work The Angles tot aan de prachtige clip bij het vrij commerciële duet met Kanye West, This Way. Dilated besteedt altijd veel aandacht aan hun clips, waardoor het zeker de moeite waard is om deze allemaal nog eens te bekijken.

Ook het bijgevoegde cd-tje is zeker de moeite waard. De Mr. Slow Flow remix met PMD en het hele dope Spit It Clearly met Alchemist springen er uit, maar alle 7 tracks zijn een mooie aanvulling op de dvd.

The Release Party is een absolute must voor alle Dilated Peoples fans en eigenlijk voor iedereen die hiphop een warm hart toedraagt. Dilated is een eerlijke, hardwerkende crew die haar fans uiterst serieus neemt en daarom tot in lengte der dagen overal kan optreden. Dat we nog maar lang van deze sympathieke crew uit L.A. mogen genieten.

Disc 1: DVD

Extras: interviews, concertopnames en de clips:

01. Third Degree