Dicecream – Jeweetnix

Met D.I.Z.Z.Y. start Dicecream zoals verwacht braggend and boastend op een behoorlijke banger van Tease. De boodschap is duidelijk: agressief en simpel als de gemiddelde hooligan. Mijn Spot kent dezelfde strekking maar helaas niet de indrukwekkende lines die je mondhoeken doen krullen zoals je van een brag & boasttekst verlangt. Het is degelijk, de flow is strak, maar Dicecream lijkt niet in staat rijm en inhoud te laten versmelten tot een ijzersterk geheel. Dit blijkt bijvoorbeeld als de beat even wordt stilgelegd:

“Want ik ben eigenlijk geboren om met splijtende woorden
MC’s te verwijderen van de Eiffeltoren en te gooien
En dat is eigenlijk behoorlijk mij en op de mic gezworen
Dat ik blijf en schrijf en volg m’n rijms op eigen sporen
Enz.”

De willekeur straalt er helaas van af. ‘Eiffeltoren’ past in de rijm maar het slaat als een tang op een varken natuurlijk. Tweemaal ‘eigenlijk’ duidt op onmacht. Het lijkt wellicht overdreven om dit zo te analyseren maar het geeft aan dat Dicecream zich niet tot de verbaal meer begaafde rappers mag rekenen, waarbij dit rijmproces simpelweg natuurlijker verloopt.
Maar even later verrast Tease met een lekkere productie op Audiofreak, waarop de stem van Dicecream het best tot z’n recht komt. Het doet wat denken aan Sticks en Kubus, maar vele malen gladder en dat past bij de inhoud. Want het hele nummer ademt seks en net als het plastische en daarom treffende refrein gooit de man van de dobbelstenen nu wel hoge ogen.
Ook de titeltrack weet te overtuigen, al valt het wederom in het opschepgenre. Daarom vraag ik me af of de boodschap van track 5 voor hemzelf bedoeld is: Doe maar ff gewoon. De aanstekelijke beat wordt door Dicecream voorzien van een dosis zelfspot en “"relativering die inhoudelijk niet aansluit op de eerder besproken tracks, maar zeker voor een prettige afwisseling zorgt. Want Check dan en later Zinnigs zijn degelijke nummers, maar weer veel van hetzelfde en daarom minder interessant.
De single van het album is helaas een wanstaltig gedrocht. Je vraagt je af in welk commercieel brein de gedachten zijn ontpopt om Vlinders te creëren: een mierzoet liefdesliedje met Brainpower dat met volle kracht de geloofwaardigheid van alle voorgaande tracks afknuffelt. Gelukkig maakt het volgende nummer veel goed. De contributie van de beroemde saxofonist Candy Dulfer is meer dan welkom op het soulvolle en persoonlijke Het is zoals het is. NAV, bekend als de DJ van Typhoon tekent voor deze aangename productie. Andere beats komen op naam van Soulsearchin’, The Beatkidz, Gaspard de la nuit, Oh Jay, Gremlihn en de eerder besproken Tease. Het zorgt voor een sterke variatie die wenselijk is als één stem het album moet dragen.
Op Je wilt het niet met mij komt Brainpower langs om een ouderwets strakke verse te droppen (“Dit spel is als je lijf, zonder Brein geen ontwikkeling”). Derenzo zingt een dertien in een dozijnrefrein op Ga nou maar weg, over een stukgelopen liefde. Cliché, maar de persoonlijke noot komt ook hier goed uit de verf en lijkt Dicecream te stimuleren om betere teksten te schrijven. Wie wil wat! is een standaard banger en ook de bonustrack Afblijven met T-slash en Brainpower is ondanks deze featurings weinig verheffend. Dit nummer wordt net als Vlinders gebruikt als promomateriaal voor de film Afblijven naar het gelijknamige boek van Carry Slee.

Dicecream heeft zijn stem mee, redelijk rauw, donker en goed verstaanbaar met een delivery die overtuigt. Het grote minpunt is dat het tekstueel gezien slechts sporadisch interessant wordt. Het percentage brag & boast tracks is hoog, maar juist daarop wordt met simpele rijms en vergelijkingen op dit album geen potten gebroken. De nummers met een onderwerp dwingen Dicecream tot meer creativiteit. Het absolute dieptepunt Vlinders wordt zo gelukkig gecompenseerd met een aantal krachtige tracks. Omdat de producties over het algemeen van een behoorlijk niveau en gevarieerd zijn, is Je weet nix lekker luistermateriaal voor het luie oor. Veeleisende oren moeten hun heil helaas ergens anders zoeken.

01. D.I.Z.Z.Y.
02. Mijn spot
03. Audiofreak