Delftcepticons

Transforming soundwaves Into Hip Hop..

Bijna een jaar geleden besloot de stichting De Nieuwe Amateur uit Delft om hiphop een plaats te geven. Er waren veel mensen bezig met hiphop, maar er was geen plek om andere mensen binnen de scene te ontmoeten en eventueel te gaan samenwerken. DNA (De Nieuwe Amateur) bedacht een project genaamd X-pro. Jongeren uit Delft en omgeving die bezig waren met r&b en hiphop konden hier terecht voor workshops onder leiding van Fabian (Nicotine). Na een aantal workshops werd er een crew geformeerd (X-pro) en volgden er ook een aantal optredens. In de daaropvolgende periode gingen de leden van X-pro allen hun eigen weg. Deze periode ging niet ongemerkt voorbij: zo werden respectievelijk ‘H.I.D.O.’ en ‘Miss Double D’ 1ste en 2de tijdens de Kunstbende Zuid Holland in de categorie ‘muziek’. Het logische gevolg was dan ook het maken van een cd waarbij de Delftse hiphop de kans kreeg om zich te presenteren.

Maar liefst 21 tracks staan er op de cd: Delftcepticons. Dat de scene in Delft vrij divers is qua stijlen zie je ook terug op deze cd. Op het ene moment luister je naar Engelstalige r&b en het volgende moment luister je naar Nederlandstalige rauwe hiphop. Een ander pluspunt aan de cd is dat er ook tracks te vinden zijn van artiesten die hun sporen al verdiend hebben. Nicotine, Longplayers en DJ Rockid leveren namelijk ook een dope bijdrage. Ik ken weinig verzamelcd’s waarbij alle tracks even dope zijn en helaas is dat bij deze cd ook niet het geval. Sommige tracks komen niet altijd even lekker uit de verf, bijvoorbeeld: Vas! Ft. Spliff & KISA-Praatjesmakerzz. Vas! wil teveel woorden in een zin stoppen, Spliff brengt niet echt originele teksten en KISA flowt niet altijd even lekker. De Undagroundaz-Make U mine snijden een cliche aan in een r&b track, waarvan vooral het refrein vrij standaard is.

Er staan ook een aantal zeer goede tracks op die wat mij betreft de hoogtepunten van de cd vormen: de Longplayers laten met Play the game zien zonder drum ’n bass ook zeer dope muziek te kunnen maken. De teksten zijn goed verstaanbaar en de beat geeft de duistere sfeer van de track juist weer. Maximus Prime & Royal – Where The Caroussel Spins Thought neemt je mee naar de wereld van de Transformers om na enkele seconden terug te keren in rustig vaarwater. Royal heeft echt een eigen stijl en is af en toe onnavolgbaar. Veel mensen zullen denken dat zij naar Aesop Rock luisteren, maar niets is minder waar. Maximus Prime dropt accentloze Engelstalige lyrics en dit duo zorgt voor een zeer originele sound die moeilijk te plaatsen is. DJ Rockid & Y. Wielenga-Noize / DJ Rockid-Odeebeez, de welbekende turntable kunstenaar die tegenwoordig in Amsterdam woont, laat met maar liefst 2 tracks horen waarom hij op deze cd moet staan. De vetste track komt wat mij betreft op naam van Lastpak. In zijn track Doe Je Ding! klopt alles gewoon. De beat is zeer aanstekelijk en de tekst klinkt lekker met zijn zeer grappige lading. Ik vind deze track niet alleen dope, omdat HIJS toevallig genoemd wordt dus laat dit duidelijk zijn.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat de andere tracks niets voorstellen, in tegendeel zelfs, maar de bovenstaande tracks zijn echt diegene, die eruit springen. De Nieuwe Amateur en de artiesten zijn er zeker in geslaagd om de hiphop scene in Delft en omstreken op een dope manier te presenteren op deze cd. Dat er talent is moge dan ook duidelijk zijn, maar er zijn toch nog iets teveel tracks die het net niet helemaal hebben, maar de toekomst ziet er goed uit. En dat hiphop in Delft als nooit te voren leeft, bewijst deze cd!

Release datum: augustus 2003 (Cd presentatie 10 september Speakers Delft, toegang gratis!)

01. Nicotine – Recognition 2:09
02. Rajan & Felix – Celebration 4:46