Hoewel de titel briljant gevonden is, deed de enorme en uitpuilende tracklist van Featuring Ty Dolla $ign wenkbrauwen fronsen. 25 nummers, 21 featurings; Ty Dolla $ign blijkt inderdaad hard te moeten watertrappelen om niet te verdrinken tussen de hoeveelheid stijlen en gastartiesten. Lukt hem dat?

Ty Dolla $ign weet precies waar hij aan begon toen hij de titel van de plaat verzon en kent zijn eigen status maar al te goed. Hij scoorde hits op eigen titel, maar wist nog vaker zichzelf te manoeuvreren tussen het lijstje gastartiesten. Zijn stemgeluid sprenkelde het afgelopen decennium niet alleen over de hiphopscene (Kanye West, Meek Mill, Pusha T), maar over de algehele muziekindustrie. Iedereen stond in de rij om met hem te werken; van Major Lazer tot Jason Derulo en van The Chainsmokers tot Post Malone. Dat leverde hem gigantische hits op als Swalla (1,5 miljard views), Work From Home (2,3 miljard) en Psycho (inmiddels op 802 miljoen).

Op zijn eigen album doet hij iets terug voor veel van de artiesten waarmee hij werkte; dit keer nodigt hij hén uit in plaats van andersom. Toch krijgt hij het voor elkaar om Featuring Ty Dolla $ign niet als een compilatiealbum te laten klinken. Elke track vliegt voorbij en de slimme sequencing zorgt ervoor dat er iedere tweeënhalve minuut iets nieuws gebeurt. De transities die daarbij gebruikt zijn, klinken verfijnd en dragen bij aan een echte album-feel.

Dat wil niet zeggen dat de plaat foutloos is. Generieke popballades als Time Will Tell en Spicy (met opnieuw Post Malone) zijn simpelweg niet goed. De glamour van de samenwerking met Kid CuDi of de stevigere collabo’s met Quavo, Future en Young Thug trekken dat soort momenten gelukkig recht. En ook Expensive is een heerlijke track, die zonder het couplet van Nicki Minaj ongetwijfeld wat vlak was gebleven.

En dan is er nog die fabuleuze zesde track op het album van de R&B-diamant, toepasselijk Track 6 getiteld. Met een line-up die naast hem ook uit Kanye West, Anderson .Paak en Thundercat bestaat, levert Ty Dolla hier niet alleen de beste track van zijn album af, maar ook van zijn hele oeuvre. Het kwartet levert op twee fantastisch gelaagde beats een prachtig lied af over de spijt en de martelingen die het mens zijn in de moderne tijd met zich meebrengt.

Ty Dolla $ign is in de studio een van de meest bekwame zangers, songwriters en producers. Zijn wendbare en rijk getextureerde stemgeluid is haast een genre op zich. Hij kan het goed laten klinken op dikke west coast-beats, zwoele r&b-producties, maar ook op een akoestische gitaar of psychedelische instrumentaties. Vergeet wat ze zeggen over bomvolle tracklists; deze jongen is het gelukt om een album van 25 nummers spannend te laten blijven van begin tot eind. Free Ty Dolla $ign is verre van vlekkeloos en zijn eigen identiteit wordt misschien wat ondergesneeuwd, maar het is Ty gelukt om een luisterervaring te bieden. En dat dankzij zijn eigen veelzijdigheid, een slimme sequencing en welkome gastbijdragen.

Meer Releases, Reviews