De La Soul-The Works

Als inleiding kan ik natuurlijk wel een verhaaltje gaan met achtergrond informatie over De La Soul, maar als je ze nu nog niet kent dan uhm… ???? Hoe doe je dat? Die moet je gewoon kennen. Dat is een stuk geschiedenis. De groep die doorbrak door positieve, vrolijke teksten, de groep die bekendheid kreeg door de eerste rechtzaak over royalties op samples tegen ze aangespannen door the Turtles. De megahit Me, Myself and I. De…. De… De… Nouja, als je ze niet kent, schaam je ogen uit je kop en wel NU!

Zo, nu alle mensen die De La Soul nog niet kennen toch niet meer kunnen lezen ga ik beginnen met de review. De cd opent met “The Magic Number (too mad mix)”. Vrolijke track met de typische De La vibe. Vrolijk, positief, speels. Gevolgd door “Jenifa (taught me 12” mix) dat weer een old skool remix is in dezelfde stijl als “The Magic Number” lijkt de toon gezet voor het album, maar de remix van “Me, Myself and I” door Badmarsh and Shri gaat weer een heel andere kant op. De heren hebben er een typische B&S nummer van gemaakt. Drum ‘n bass invloeden met tabla’s en andere Indische instrumenten maken het tot een veel moderner, veel meer Brits klinkend nummer waarbij op momenten het origineel nauwelijks nog terug te herkennen is. Iets wat bij dit nummer wel goed uitpakt, wat helaas niet te zeggen is voor “A Roller Skating Jam Named Saturdays” een eindje verder op de cd. Dit nummer is verbouwd tot een trance/house nummer in de stijl van de Madonna remixen door Madhouse. Net als “All Good” feat. Chaka Khan geremixt door Ugo and Sanz. Het doet me pijn aan de oren om dit aan te moeten horen. Het zal wel gedaan zijn uit experimenteerdrang en voor de diversiteit op de cd, maar voor mij had het niet gehoeven. Dit soort bagger kan ik al genoeg horen op TMF en radio 538, ik hoef het niet ook nog eens tegen te komen op een cd. De rest van de nummers op de cd zijn niet zo drastisch veranderd tot soms zelfs helemaal niet (“Oooh” feat. Redman en “Stakes is High”).

De cd is een reisje langs jeugd herinneringen met klassiekers als “Me, Myself and I”, Buddy" en “Ring Ring Ring”, waarbij (iig bij mij wel) vaak het “Oja, die ken ik nog, dat was zo’n vet nummer! Toen zat ik nog op de basisschool, is dat van hun???”-gevoel opkomt, tot de recente comeback van de heren met “Oooh”, “All Good” en “Baby Phat”. Veel hoogtepunten, maar doordat een aantal nummers er nog in de originele versie erop staan is het minder interessant voor iemand die al een aantal cd’s van De La heeft liggen en de trance-remixen maken het ook wat minder.

01. The Magic Number (Too Mad mix)
02. Jenifa (Taught Me 12" version)
03. Me, Myself and I (Badmarsh and Shri remix)