D-Double lost een bom met het langverwachte album ‘Nood Breekt Wet’

Volgende week is het precies een jaar geleden dat we de intro van Nood Breekt Wet kregen voorgeschoteld. Op een westcoast-productie reeg D-Double punchlines aaneen alsof het hem geen moeite kost en in het bijbehorende persbericht was te lezen dat hij zich opmaakte voor zijn debuutalbum. Toch verschijnt dat album nu pas. En het is precies zoals je een debuutalbum van D-Double verwacht; donker, grimmig en rechtstreeks van de straten van Vlissingen.

Hij vervulde een glansrol op New Wave. Dikke Gun was één van de hardste bangers van de plaat, die de game heeft verandert. Hij stond op onder meer Lowlands en Appelsap en won de Popprijs met de nieuwe generatie hiphopacts. En waar Ronnie Flex, Jonna Fraser, SFB en Lil Kleine uitgroeiden tot populaire supersterren die club na club platspeelden en veelbesproken releases als RÉMI, Alleen, Reset The Levels en Blessed uitbrachten, bleef het rond D-Double stil. En dat terwijl hij al sinds zijn deelname aan Rotjoch’s talentenjacht The Next MC als een van ’s lands meest veelbelovende rappers werd gezien.

“Terwijl die jongens gingen gassen, was ik met totaal andere dingen dan muziek bezig”, vertelde hij onlangs al aan de collega’s van Puna. Hij verloor zijn motivatie omdat rap hem in zijn ogen niets opleverde. Gelukkig herpakte hij zich, muzikaal gezien, weer in 2017 en ging de knop om bij de rapper uit Vlissingen. Hij begon aan wat hét straatalbum van 2018 zou kunnen zijn; Nood Breekt Wet. Waar je geen track zoals het met Caribische ritmes gevulde Kibra op gaat vinden, maar de ene grimmige instrumentatie na de andere voorgeschoteld krijgt.

Tekst gaat door onder de video.

Samen met rovers als Sevn Alias, Kempi, Kevin, Lijpe en Hef komt D-Double naar binnen. Een album over wiethokken, money fast pakken als Max Verstappen, rennen voor die cheddar zonder door je enkel te gaan, laser beams en red dots. En dat vol venijnige punches en wordplay (“voel me Spike Lee, een director / stack never Tinie net Tempah”), verpakt in creatieve, gekke en springerige flows. Dat brengt D-Double op producties waar jongens als AJ Tracey, Sneakbo en Abra Cadabra ongetwijfeld jaloers op worden als ze het horen. D-Double is van jong, wild en roekeloos naar iets ouder en daarmee wijzer en bewuster gegaan, maar is nog altijd genadeloos.

Stream D-Double’s luisterbare zoektocht naar de money hieronder.

Geplaatst door bowie op 30 maart 2018