Cymarshall Law – Creators Kid EP

De EP opent met Harder Than Thou en begint met een vrolijke sample die vlot overgaat in een onvervalst bangende beat. DJ JS-1 levert een knap staaltje scratch-werk af in het refrein en Cymarshall Law rapt vurig over onbeantwoorde demo’s, minachtende luisteraars en meer tegenslagen waar je als persoon en artiest tegenaan loopt. Het is geen bijzonder onderwerp, maar Cymarshall brengt het fanatiek, iets dat de track zeker ten goede komt.

Life’s A Movie is een brag ‘n boast track waarin het thema ’film’ dient als metafoor voor grootspraak. Het is weer eens wat anders dan expliciet zeggen dat je de beste bent… Waar Cymarshall Law met Life’s A Movie creatief is qua invulling, zo cliché is Homeless, een track over mensen die op straat belanden. De productie en tekst ondersteunen elkaar echter dusdanig dat het lekker klinkt. Alhoewel de zangerige sample in het refrein wat meer op de achtergrond had mogen blijven. Ook in Ghosts of Hip Hop passeren de nodige clichés de revue; zo worden de pro’s en contra’s van hiphop besproken. Cymarshall Law vertelt over hoe hiphop vroeger was en betreurt de huidige stand van zaken. Door de centrale boodschap ‘I am hiphop, past, present and future’ toont de mc nog wel enig vertrouwen in de scene (al is het grotendeels gericht op zichzelf). Hoewel dit topic niet bepaald origineel is doet het aan de vibe van de track niet af.

Dat doen de gastartiesten overigens ook niet. Zo wordt Cymarshall Law op Tangled Web verdienstelijk bijgestaan door zijn broer Skit Slam, waarmee hij samen Everliven Sound vormt, en Silent Knight. Op het zeer ingetogen Quit While Ahead draaft zangeres Mary Lou op. De bragger in de mc verdwijnt als sneeuw voor de zon en de onzekerheid van het artiestenbestaan wordt hier niet beschreven, maar eerder twijfelend bevraagd. De productie met strijkers leent zich goed voor de thematiek: een prima afsluiter.

Cymarshall Law levert met Creator Kid EP puik werk af. Zeven tracks Cymarshall Law is precies genoeg, met meer zou zijn stem kunnen gaan vervelen. Sterke producties en wisselende topics maken echter dat deze plaat een half uur van je dag in ieder geval goed maakt.

Creators Kid EP is nu uit op HiPNOTT Records en verkrijgbaar via iTunes voor slechts €1.99.

01. Harder Than Thou (met DJ JS-1) (Productie D-Slaps)
02. Life Is A Movie (Productie D-Slaps)