Curren$y, Freddie Gibbs en Alchemist droppen het langverwachte ‘FETTI’-album

Curren$y’s discografie is inmiddels groot genoeg om in te verdwalen, maar één van de absolute hoogtepunten is de door Alchemist geproduceerde EP Covert Coup uit 2011. Daarop stond óók weer ’n highlight; de track Scottie Pippen, in samenwerking met Freddie Gibbs. Deze Halloween is het trio weer bij elkaar om de fans te trakteren op FETTI, het langverwachte album. En ja, dit is precies wat je nodig hebt tijdens druilerige, donkere, spookachtige dagen zoals deze.

Al met de intro van de intro (vat je ‘m?) grijpt producer ALC je bij de lurven met een donkere en traag opbouwende beat en zodra Curren$y de microfoon pakt wordt het plaatje duidelijk. FETTI (vernoemd naar hun samenwerking op de GTA: Welcome To Los Santos-soundtrack uit 2015) wordt een barfest. Beide rappers blijven trouw aan de stijl die je van hen gewend bent en geloof ons; je zou niet anders willen. Curren$y klinkt het allerlekkerst op producties van Alchemist, omdat zijn hazy flows op zware trapdrums nogal eens verdrinken in de productie. “Andretti and Gibbs are like the barrel to your ribs”, laat hij weten, om vervolgens een van de honger haast stervende Freddie Gibbs uit de kooi te laten: “Legend in this bitch, might do Coachella as a hologram!”

Wat volgt is een album dat negen tracks lang spannend blijft. Je aandacht wordt continu gegrepen; of het nou een stoffige keys-sample is of de vlijmscherpe coupletten -er staan maar weinig refreinen op FETTI-, de boog blijft 23 minuten lang zo gespannen als ‘ie maar kan zijn. En daar zit de crux van het album dat Spitta, Gibbs en ALC in elkaar hebben gezet; ze volgen Kanye’s visie van een klein aantal tracks en een korte speelduur, maar na een luisterbeurt had je toch graag gehad dat er minimaal drie tracks meer op de plaat hadden gestaan. Van de negen nummers klokt er ook slechts eentje over de drie minuten, dus de niet alleen het album, maar ook de individuele nummers vliegen voorbij.

Of het de top notch-producties zijn of simpelweg de zin om elkaar te overtreffen op dit project is nog onduidelijk, maar dat Freddie Gibbs en Curren$y in bloedvorm steken is overduidelijk. En met Alchemist hebben ze dé producer aan boord die hun beide rapstijlen glans geeft. Gibbs gaat zelfs fully triplet op zijn met zware bassen doordrenkte solotrack Willie Lloyd, terwijl zijn partner in de finaletrack wijlen Mac Miller salueert: “Make sure you touch something luxurious before you die / Light one for Mac Miller, Blue Slide Park in the sky, still in here.”

Met die zin wordt ook meteen duidelijk dat FETTI, ondanks dat het al voor 2017 werd aangekondigd, niet een project is dat al jaren stof ligt te vangen ergens in een Amerikaanse studio. Het trio heeft eindelijk doorgepakt en is gaan schaven aan een compleet nieuwe plaat waarin ze -ja, ook bij Alchemist- het beste in elkaar naar boven halen. Het is te hopen dat, net als bij Run The Jewels, uit deze samenwerking een blijvende groep ontstaat en er nog vele gezamenlijke platen volgen want het vuur is bij deze drie veteranen nog lang niet gedoofd. Sterker nog; het brandt als nooit tevoren, maar wel ergens in een lantaarn op een donkere straathoek.

Geplaatst door bowie op 31 oktober 2018