Hoe Crooks vanachter de 101Barz-mic een te hoge lat voor zichzelf legde

Hij vrat de microfoon helemaal op, terwijl grote broers Hef en Adje toekeken. De Boyz In De Hood-sessie van 101 Barz uit 2008 is een classic, puur omdat de jonge Crooks minutenlang moeiteloos met flows en bars smijt. En als hij dan tegen een stumble aanloopt, grist hij de koptelefoon hongerig terug uit de hand van Adje, waarna hij zijn couplet opnieuw wil spitten. De honger en de bewijsdrang heeft er altijd ingezeten bij Crooks. Nu is er via 2doc: Makers Van Morgen een docu over hem verschenen. Hoogvliets Finest begint uiteraard met dat ene legendarische fragment.

Crooks blikt in zijn ouderlijk huis terug op hoe hij volgens zichzelf niet kon voldoen aan de torenhoge verwachtingen die de ontplofte 101 Barz-sessie met zich meebrachten. In de afgelopen dertien jaar stond hij dan ook vaak in de schaduw van Adje, maar vooral van Hef. Die nam hem mee op tour als vaste support-act en back-up mc. Daarnaast maakten ze samen een album genaamd Freddy & Bundy (2013) en stond Crooks op diverse platen van Hef. In meerdere interviews noemde Hef zijn jongere broertje meteen als het ging over het hardste raptalent van het land.

Al vlak nadat de docu is begonnen legt Crooks zelf de vinger op de zere plek, door te zeggen dat hij niet kon voldoen aan de verwachtingen die die bewuste sessie hadden gecreëerd. Ook de tracks waarmee hij probeert terug te keren ‘doen volgens hem niet wat ze moeten doen’. Het is ook niet niks; met een fenomenale rapperformance de deur intrappen en vervolgens niet de output van je broers bij kunnen benen. Titels als Papierwerk, Vossig, IkkeBenSickerThan, Geit en Koud staan in het geheugen gegrift van menig liefhebber die nu tussen de 25 en 35 is. Van Crooks kennen we Absentie, de tape die zijn naam vaak genoeg eer aan heeft gedaan. Toch speelde hij op veel van die bekendere titels een belangrijke rol.

Niet dat hij het niet probeerde, hoor. Vaak genoeg probeerde Crooks zichzelf te herlanceren of deed hij weer een uitstekende gastbijdrage op Wazig van Kevin, en verscheen hij in een megasessie van Esko achter de 101-microfoon. Ook probeerde hij weer naam voor zichzelf te maken. Bijvoorbeeld met de track Commercieel. Het moment dat de mc zijn YouTube-statistieken zit te checken, typeert eigenlijk de hele docu. “Ik zie nu al dat hij niet doet wat ik ervan hoopte.” De rapper is teleurgesteld, maar weet het knap te relativeren. “Ik weet dat ik harder moet werken en meer moet uitbrengen, zodat mensen weer weten dat ik er ben.”

Regisseur Dries Boons volgde Crooks een jaar lang. Een jaar waarin de rapper schaafde aan zijn definitieve comeback-EP. Whiskey Plain en het voorgenoemde Commercieel waren er singles van. We zien de mc in bespreking met zijn manager over het releaseplan, hardop twijfelend of er niet meer tracks nodig zijn in de aanloop. Hij is op zoek naar een nieuwe stijl, iets dat Nederland volgens hem nog niet kent. Letterlijk ‘andere koek’, legt hij uit op camera.

Het geloof gaat er ondanks dat hij er niet alles heeft uitgehaald nooit uit bij Crooks. Wanneer hij met zijn homie OwwGee op straat een kapsalon eet, overpeinst hij nog maar eens. “Je kunt tien albums droppen en het opgeven, maar wie weet gaat die elfde pas iets doen. Je moet gewoon niet opgeven.” De dromen en ambities zijn er, maar uiteindelijk komt de docu neer op één vraag: werkt Crooks wel hard genoeg om die na te jagen?

Dit soort beelden bieden een kijkje in zijn hoofd en zijn het meest indrukwekkend. Net als die van een trotse moeder, die nog maar eens benadrukt dat Crooks echt pas zestien jaar oud was toen hij voor de eerste keer bij 101Barz te zien was.

Het is dan ook te hopen dat Crooks zichzelf kan optrekken aan zijn eigen mantra. De EP die tussen 2017 en 2018 in de steigers stond, is nog altijd niet verschenen. In de docu zie je hem optreden voor honderden mensen, zijn eigen studio-opnames verzorgen, spelend met zijn dochter en schrijvend. Hij is een artiest in hart en nieren, maar als hij zijn eigen raad ter harte neemt, komt die EP er heus.

Wat we vooral zien, is een artiest die zijn eigen nalatenschap aan het onderschatten is. Hoe belangrijk is het om grote cijfers te doen op clips anno nu? Hij zal toch ook wel weten dat hij een inspiratiebron voor velen geweest moet zijn, toen hij als zestienjarig jochie bij het grote 101Barz verscheen? En dat Crooks een puike discografie heeft, bewijst de Spotify-playlist hieronder. Door de jaren heen deelde hij de microfoon met de halve rapgame, wat een arsenaal aan goede verses oplevert. Die soloplaat komt wel. We hebben geduld, Crooks. En weet; degene die je liefhebben, vergeten je nooit.

Tot die tijd, doen we het met een best of op Spotify (let op: Boyz In De Hood en Absentie zijn daarop niet te vinden, dus ontbreken logischerwijs).

Geplaatst door bowie op 10 maart 2021