The Coup – Pick a Bigger Weapon

Het laatste album van The Coup stamt alweer uit 2001. Destijds wist het duo de internationale mainstream media te halen door de cover van ‘Party Music’, een afbeelding van een ontploffend World Trade Center, overigens enkele maanden voor de gebeurtenissen op 11 september gemaakt. Vijf jaar later zijn rapper Boots Riley en DJ Pam The Funkstress terug met ‘Pick A Bigger Weapon’. In 2004 tekende het duo bij Epitaph, het punklabel waar onder andere ook Sage Francis, Blackalicious en Pete Philly & Perquisite hun platen uitbrengen.

Wie de plaat voor het eerst opzet zal waarschijnlijk een wenkbrauw optrekken bij sommige tracks. Hooks die bestaan uit het herhalen van ‘Get yo ass on the flo’’ en ‘Get that monkey off your back’ klinken alsof ze rechtstreeks van een willekeurige crunk plaat komen. Maar als je goed luistert is het qua producties op deze cd op papier vergelijkbaar met de oude Outkast platen. Een funk/soul soul sound met invloeden uit de lokale party muziek (in het geval van The Coup de Bay Area sound van onder andere E-40). De producties (op de laatste track na volledig verzorgd door Boots Riley) kennen dezelfde bodem maar zijn zeer gevarieerd. Van relaxte wegdromers (‘I Just Wanna Lay Around All Day In Bed With You’, ‘The Stand’), tot dansbare funk (‘Sho Yo Ass’) en zelfs bijna Sesamstraat achtige deuntjes die de hele dag in je hoofd blijven hangen (‘I Love Boosters’, Head (Of State)’) plus alles wat er tussen in ligt.

Ook qua onderwerpen is het album gevarieerd. Zo heeft Boots het onder andere over Boosters (stelende dames die kleding verkopen voor een prikkie) op ‘I Love Boosters’, mensen die de reet van hun baas likken op ‘Ass Breath Killers’en het hedendaagse schoonheidsbeeld van vrouwen op ‘Tiffany Hall’. Uiteraard wordt het nodige verbale commentaar op de politiek niet geschuwd. ‘Head (Of State)’ verteld hoe de VS Saddam Hoessein heeft gesteund. ‘Captain Sterling’s Little Problem’ behandelt het Irak verhaal vanuit het oogpunt van een daar aanwezige soldaat, een aanpak die al eerder door de Perceptionists werd gebruikt. Vrouwelijke zangeres Silk E heeft de eer om in haar eentje op ‘Baby Let’s Have A Baby Before Bush Do Somethin’ Crazy’ de vrees voor verdere domme acties van Bush te bezingen. Verdere gasten op het album zijn Black Thought (The Roots), Talib Kweli (volgens mij komt er elke maand een album uit waarop hij een gastspot heeft) en Jello Biafra van punkband Dead Kennedy’s. Helaas is Biafra enkel op een skit te horen, want ik was van te voren zeer benieuwd hoe hij in een nummer van The Coup zou passen.

Hoewel ‘Pick A Bigger Weapon’ niet het allerbeste werk van The Coup is is het album absoluut het luisteren waard. Zowel op het gebied van rijms, beats en topics is het album afwisselend en interessant. In een, tot nu toe, wat tegenvallend hiphopjaar is ‘Pick A Bigger Weapon’ absoluut een van de betere platen.

01. Bullets And Love (Introduction)
02. We Are The Ones
03. Laugh/Love/Fuck