Sinds de opkomst van Griselda was 2020 misschien wel het jaar dat de click het meest in bloei stond. Van zowat iedereen die het collectief vertegenwoordigt verschenen al dan niet meerdere platen. Conway The Machine bleek zijn naam weer eer aan te doen met natuurlijk zijn debuutalbum From King To A God, maar ook No One Mourns The Wicked droeg bij aan zijn succesjaar. Logisch om in het volgende kalenderjaar dezelfde producer te contacteren en het vervolg te droppen. Big Ghost LTD tekent ook op If It Bleeds It Can Be Killed voor alle producties.

En dat blijkt opnieuw een gouden greep. Conway The Machine groeide de afgelopen jaren uit tot de favoriete rapper van je favoriete rapper (zie de featurings bij N.O.R.E. en Method Man én die bij JID die ook deze week verschenen), maar moest tegelijkertijd ook waken voor dat hij geen derde keer zou vertellen wat hij al twee keer had verteld. Natuurlijk, van aan Griselda gelieerde mc’s horen we graag opscheppen dat ze de hardest in the streets zijn, inclusief een arsenaal aan wapen-imitaties in de ad-libs. Maar het mag soms muzikaal allemaal wel wat spannender. Big Ghost brengt de nodige verandering in Conway’s discografie; zijn beats zijn wat rijkelijker gevuld dan die van de producers waar ‘The Machine’ doorgaans mee werkt.

Big Ghost LTD is een naam die flink gehyped werd in de blog era. Hij werd bekend als muziekliefhebber en was een even grappig als kritisch recensent. Zijn hilarische recensies over Drake-albums staan nog bij velen in het geheugen gegrift. Na meer dan tien jaar in de game is zijn identiteit nog altijd niet onthuld, maar wilde hij vorig jaar -rond de release- tegenover ons wel een heel klein boekje opendoen over zijn transitie van schrijver naar muzikant.

In datzelfde gesprek gaf hij ook aan ten alle tijden een vinger in de pap te hebben bij de opbouw van een plaat. Transities die binnen de thematiek passen, sequencing van de tracks; het is zijn werk. Dat is ook zo sterk aan If It Bleeds, It Can Be Killed. De plaat, die net als zijn voorganger rond de 25 minuten klokt, zit heerlijk cinematisch in elkaar. Haast ‘uiteraard’ moest Lukey Cage de introductie verzorgen, waarna Conway The Machine op een Godfather-achtige strijkersloop oproept tot de vrijlating van zijn homie J Batters. Ook zo’n productie die heerlijk muzikaal klinkt; Sons Of Kings in samenwerking met Knowledge The Pirate. Daarop komen de twee mc’s heerlijk nonchalant uit de hoek op de loop verknipt uit kleurrijke keys en boombapdrums. De scratches zijn de kers op de taart.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat het allemaal jolijt is dat de klok slaat. Het knarst en schuurt ook regelmatig, iets dat zowel het werk van Conway als dat van Big Ghost typeert. De rammelende ondertonen in Kill All Rats bijvoorbeeld, waarop de gastheer samen met Ransom en Rome Streetz (“I came up the con way, sellin’ everybody food / Acid, weed, pills and hard rock like Mötley Crüe / Hard-headed, didn’t give a fuck if mommy knew”) het vuur opent op snitches. Of de scheurende elektrische gitaar in Red Beams, bovenop de almaar doorrollende bas die om de paar maten weer een extra zwengel krijgt. En dan hebben we het nog niet over de valse samples die worden gebruikt in diverse tracks

If It Bleeds, It Can Be Killed is een waardige sequel van No One Mourns The Wicked. Niet alleen hebben de mannen opnieuw Jelle Smid ingeschakeld voor het artwork en gaan ze opnieuw zakendoen met De Rapwinkel; ook muzikaal zit het prima in orde. Conway dropt enkel verses waarvoor je een case kunt maken in het couplet-van-het-jaar-lijstje en roept de samenwerking uit tot ‘niveau Gang Starr’. Big Ghost op zijn beurt levert hier een aantal van zijn meest fraaie producties af. Ben je van van één van de twee, zit je met ‘IIBICBK’ al gebakken. De plaat knispert en ruist en heeft daardoor een heerlijke sfeer. Het is te hopen dat deze combinatie ieder jaar zo’n album aflevert.

Stream:

Meer Releases, Reviews