Chuck D geeft geschiedenisles en advies in Waterfront

Tussen de vier optredens in Nederland door heeft Chuck D de tijd gevonden om een lezing te geven in Waterfront. Chuck deelt zijn kennis met een gemêleerde groep toehoorders, bestaande uit hiphopfans, muziekstudenten en journalisten.

De lezing begon maar liefst 2,5 uur te laat omdat Chuck vanuit Amsterdam moest komen en er geen rekening was gehouden met de files tussen de twee grote steden rond dit tijdstip. Uiteindelijk is hij in Den Haag op de trein gestapt. Stel je voor, Chuck D tegenkomen in de intercity?!

Na zijn verontschuldigingen voor de vertraging begint Chuck, bijgestaan door compagnon en bassist van de liveband Brian Hardgroove, met zijn lezing. Dat de MC dit al meer dan 20 jaar doet is te merken, want zonder enige moeite spreekt hij (zonder notities) meer dan een uur vrijwel onafgebroken. Zijn belangrijkste onderwerpen zijn de Amerikaanse muziekgeschiedenis en internet. Chuck vertelt hoe hoog het hem zit dat er zoveel geschiedvervalsing op het gebied van muziek is. Zo was Elvis Presley niet de uitgesproken ‘King’ maar een van de ‘bijdragers’ aan Rock ’n Roll, net als Chuck Berry, Little Richard en Jerry Lee Lewis. En wisten veel Rolling Stones-fans niet eens dat de Britse formatie de naam van hun groep had ontleend aan een nummer van hun idool, de legendarische bluesartiest Muddy Waters. Dat de Stones dit zelf nooit onder stoelen of banken staken vertelde (of wist?) Chuck trouwens niet.

De muziekindustrie bepaalde tot voor kort was ‘hot’ was en wat niet. Het eerste disconummer was Disco lady van Johnny Taylor, een solide, soulvolle track met Parliament/Funkadelic als begeleidingsband. Daarna is de muziekindustrie ermee aan de haal gegaan en is disco verworden tot een vrij slap genre, zo vertelt Chuck. Toen James Brown eind jaren ‘70 in een mindere periode zat, draaide de grondleggers van hiphop in de Bronx zijn geweldige albumtracks uit de jaren ’60 en vroege jaren ’70. James’ betere werk leefde dus wel degelijk in bepaalde buurten, maar dit las je niet in de muziekbladen.

Dankzij internet is er geen monopolie meer op het nieuws en kunnen mensen alle muziek die ze willen gewoon vinden. Ook kunnen artiesten hun muziek op Myspace zetten, een geweldige uitvinding in de ogen van Chuck D. Hiphop is ooit begonnen als een muzieksoort die om singles draaide. Acts als LL Cool J en Public Enemy toonde in de tweede helft van de jaren ’80 aan dat de muziek perfect geschikt was voor albums. In het internettijdperk draait alles weer om enkele nummers, iets dat Chuck prima vindt. De mogelijkheden tot (internationale) samenwerking zijn dankzij internet eindeloos en Chuck raadde de toehoorders aan dit zoveel mogelijk te doen.

Chuck D is een begaafd spreker en zoals je kunt lezen verklaard voorstander van het internet. Op 49-jarige leeftijd is hij milder van toon dan 15, 20 jaar geleden, maar nog net zo bevlogen.

Entree: gratis, maar je moest wel uitgenodigd zijn
Bier: €2,–