Calicomm 2004

Calicomm 2004 is in Amerika een vrij succesvolle tour geweest. En om onze backpackertjes maar meteen goed uit te melken moet hier natuurlijk op ingespeeld worden met een album. Eigenlijk is dit album onderdeel van een DVD / CD pakket. Maar aangezien ik door het label alleen ben voorzien van de CD kan ik alleen daar een oordeel over vellen. De kans is groot dat dit album na het zien van de DVD wat meer betekenis krijgt, omdat je dan wat meer in de sfeer van de tour zit.

Het album bestaat uit een mix van live tracks die tijdens de tour zijn opgenomen en wat nieuwe nog niet eerder uitgebrachte tracks van de artiesten die bij de tour aanwezig waren. Het album begint erg sterk met een track van Haiku D’etat met Zion I en Deuce Eclipse dat erg lekker klinkt en daarna meteen een heerlijke track van Del Tha Funkee Homosapien. Hel lijkt erop dat de heren in vorm zijn. Dit zijn goede tekenen voor de opkomende projecten die deze mannen hopelijk binnenkort zullen uitbrengen. De kwaliteit blijft op deze verzamelaar op een stabiel niveau, alleen de live nummers klinken qua geluidskwaliteit iets minder scherp. Dit is ook logisch, want het is tot op heden onmogelijk om optredens in studiokwaliteit op te nemen. Het is wel ietwat stijlbreuk om ineens die grof klinkende live nummers tussen een album van studio opnames te horen. De artiesten en nummers op dit album hebben echter helemaal geen samenhang buiten het feit dat de uitvoerende artiesten dat het nou ook weer niet zo’n ramp is dat er een paar live nummers tussen zitten.

Het probleem is dus echt dat gebrek aan samenhang. Alhoewel er eigenlijk geen slechte tracks op staan, kan het allemaal niet zo boeien. De stijl van de verschillende artiesten lijkt op zich nog wel redelijk op elkaar, dat is waarschijnlijk ook de reden geweest waarom ze samen op tour zijn gegaan, en dat is ook wel een reden dat de nummers me wel aanstaan, maar het gaat gewoon nergens heen. Als meerdere vergelijkbare MC’s in een dergelijke stijl wil horen zet ik liever een album van Hieroglyphics, Living Legends of Freestyle Fellowhip, want bij een bijeenraapsel als Calicomm is het gewoon erg lastig om de concentratie erbij te houden.

Eigenlijk is er helemaal niets mis met deze plaat. Maar het is gewoon niets bijzonders. Voor de liefhebbers is het een leuk tussendoortje, en in combinatie met de DVD kan het zelfs best een mooi pakketje zijn. Maar zo als losstaand album is het allemaal toch wat karig.

01. Intro – DJ Drez
02. Ride Off In The Sunset – Haiku D’Etat, Zion I & Deuce Eclipse
03. Off Into… – Del The Funky Homosapien