Bumps: Raw, Drums, Breaks, Beats.

Dit is de eerste keer in mijn leven als actief muziekluisteraar dat ik een hele cd met alleen maar drums heb zitten luisteren. Nog nooit waren mijn trommelvliezen zo één met hun naam. Is dit nou een sample-cd of wat? Het moge duidelijk zijn: ik ben een beetje van mijn apropos, maar ik ga het onbekende niet uit de weg. Die review komt er, en wel nu!

Bumps is een soort spin-off van de Amerikaanse band Tortoise. Deze experimentele groep smeedt onder meer stijlen als ambient, dub, klassiek, minimal en filmmuziek samen tot een zeer bijzonder geheel onder de officieuze verzamelnaam ‘post-rock’. Aangezien de leden van dit ensemble allen in staat zijn vele instrumenten te bespelen, besloten Dan Bitney, John Herndon en John McEntire hun handen ineen te slaan en hun voorliefde voor percussie uit te dragen. Het resultaat is een drieëntwintig nummers tellende plaat, die het best omschreven kan worden als een bizarre drumbonanza. Bij Stones Throw noemen ze het een ‘self-titled concept break beat record.’ Aan dergelijke titels hebben wij bij HIJS natuurlijk gewoon schijt…

Zoals gezegd doet het geheel wat bizar aan. Als DJ ben ik in het bezit van de nodige instrumentale breakbeatplaten, maar die worden gebruikt als tools, niet om naar te luisteren. Althans, dat kan wel, maar dan ben je gewoon een geschifte idioot. Toch komt Bumps in de buurt van een typische breakbeatplaat. Wil ik daarmee zeggen dat iedereen die voor z’n lol gaat zitten luisteren naar dit schijfje een geschifte idioot is? Ja, eigenlijk wel.

De drie mannen hebben zonder enige twijfel heerlijke tijden gehad in de studio, getuige het onophoudelijke ‘in the zone’-gedrum, maar als luisteraar zul je het snel gehoord hebben. Er zitten zeker wel dope drumbreaks tussen, daar ligt het niet aan. Veel drums zijn electronisch getweakt en voorzien van rauwe effecten. Dikke ritmes komen één voor één voorbij, doorspekt met funk- en latin-invloeden. Desondanks weet het plaatje nergens echt te boeien.

Je zou dus zeggen dat het Bumps allesbehalve de moeite waard is. Echter, niets is minder waar. Voor de producerende loopfreaks onder ons is het een goudmijntje dat erom vraagt leeggesampled te worden. Ik durf niet te zeggen in hoeverre dat ook de insteek van de makers is geweest, maar dat was in ieder geval mijn eerste gedachte. Prima jatmateriaal dus en verder interessant voor drummers, eerdergenoemde idioten en fanatieke oerdansers.

01. A Safe Balm
02. Biotic Discussion
03. …As Bond Did