Buju Mouse – Omdat het tijd werd

In het voorjaar van dit jaar heeft hij het album ‘Omdat het tijd werd’ gedropt. Op dit album staan featurings van Douriz, Maximus en Aron.

De titel van het album wekt veel nieuwsgierigheid. Omdat het tijd werd laat je denken dat de muziek die je te horen krijgt heel vernieuwend is en dat iedereen daarop zit te wachten. Na twee nummers moet je echter concluderen dat het niet vernieuwend is. En dat geldt eigenlijk voor de gehele cd. Dat neemt niet weg dat het een goed album is.

Buju heeft een goede mix van bragg & boast nummers en nummers waar hij inzicht geeft in zijn handelen. Het nummer De Elementen is dé banger op het album. Tijdens dit nummer wordt hij bijgestaan door collega MC Maximus. Een opzwepende vioolpartij en een harde hihat zorgen er al snel voor dat je meegaat in de hype. Net zoals op het hele album konden de drums wat meer impact gebruiken. Maar dat is misschien een verbeterpuntje voor de mix. Maximus drukt duidelijk zijn stempel op dit nummer. Hij neemt de hook en de laatste verse voor zich. Zijn stem is energieker en komt krachtiger over. Daarnaast is zijn flow een aangename verandering ten opzichte van de eenzijdige flow van Buju.

Een ander voorbeeld waarom dit album niet iets nieuws brengt is de keus voor de Nas sample op het nummer Leer me kennen. Dit is maar een klein minpuntje, want qua uitwerking is dit wel een sterk nummer. Tekstueel uit Buju zich goed en geeft hij duidelijk inzichten in zijn leven. ‘Alles wat ik zeg, ik zeg je dat het uitkomt// Alles heeft een plek en een plaats waar het thuis hoort// Geef het de tijd, tot het laatste deel van mij wordt// Ja ik kom wel terecht alleen de vraag wanneer ik thuiskom.’ Met het nummer Even geen licht toont Buju dat hij niet bang is om zijn gevoelens te uiten. In dit nummer beschrijft hij het verdriet dat hij voelt als hij terugdenkt aan diegenen die zijn heengegaan in zijn omgeving. ‘Ik kan niet geloven dat het zo is gelopen// ik kan niet geloven dat je weg bent en er nooit meer zal komen// geloof me, ik voel de pijn zag de angst in je ogen// ik wou wel helpen maar ik kon niet, miste de krachten van boven.’

Buju’s do-it-yourself-mentaliteit hoor je duidelijk terug op het album. Buju klinkt sterk en zelfverzekerd op elke track. Zijn onderwerpkeuze heeft er echter voor gezorgd dat zijn album niet vernieuwend is. Zo beschrijft elke MC op zijn eerste album wel hoe hard hij ervoor heeft moeten werken. Dat is het verschil tussen een goed album en een memorabel album. Omdat het tijd werd is een goed album omdat de beats strak zijn met hier en daar een verfrissende break. Buju’s teksten en flow passen er ook netjes op, maar die combinatie van beats en teksten had meer fantasie kunnen gebruiken.

Downloaden

02. Omdat het tijd werd
03. Terug