Buitenwesten DVD

Buitenwesten was meer dan een tour en veel meer dan het debuut album van producer Kubus. Wat is Buitenwesten dan eigenlijk? Aan het begin van de film probeert Duvel het; “Hoe wil je het gaan uitleggen? Weet je wel wat daar gebeurde? Mensen geloven het gewoon niet.” Voor alle non-believers en diegenen die Buitenwesten waren en het allemaal nog eens rustig terug willen zien is deze dubbel DVD een uitkomst. De Film is in feite de docu met live-stukjes en korte interviews met Duvel, Opgezwolle, Kubus, Jawat, Typhoon en Kees de Koning. De Show is een montage van de finale in Paradiso. Achterover op de bank kijkend naar De Film zie je de rijen voor de deur al snel veranderen in een volgepakte zaal en merk je pas dat een foutje tijdens Strik Je Veter verdomd goed kan uitpakken.
In De Film zien we eigenlijk steeds 3 verschillende beelden; de show, de backstage en een interview. Leuk is dat Kubus tijdens zo’n interview zijn beginperiode illustreert met wat drum-n-bass beats en een obscure Rico track. Ook rijmpappie nummer één, Duvel, laat wat van zijn eerste Nederlandstalige materiaal horen; “Ik vind het niet tof, maar ik doe het toch / Rappen in het Nederlands…” Ook uniek om te zien is het moment waarop Typhoon zijn handtekening onder een Top Notch contract zet. Richting het einde van de film zien we nog een interessant gesprek tussen Duvel en Sticks over Opgeduveld 2. Er is wat onenigheid over het schiften van tracks en bovendien vindt Stickert “Ik zeg het je eerlijk” teveel een Duvel en Stickert EP. Waarop Duvel ijskoud reageert “En daar is niks mis mee.” Om het even later af te sluiten met; “Komt wel goed joh.” Niet dus. Jammer dat dat fragment, naast nog een freestyle van Stickert achter de gordijnen bij Typhoon, de hoogtepunten van De Film zijn. Er is weliswaar veel backstage-materiaal in de film verwerkt, maar dat gaat vaak niet verder dan een bezwete act die ‘pounds’ en ‘bear-hugs’ in ontvangst mag nemen. Ook de antwoorden in de stukjes interview heb je vast al eens eerder gehoord. Wel wordt het familiebeeld van toen nog eens extra onderstreept door de acts over elkaar te laten vertellen. De Buitenwesten-beweging praat in niks minder dan superlatieven over elkaar. We weten allemaal hoe de verhoudingen nu liggen en dus maakt alleen dat deze film al tot een belangrijke weergave van een memorabele tijd. Toch valt de documentaire wat tegen, omdat het verwerkte beeldmateriaal buiten de shows om weinig om het lijf heeft. Als deze docu een minuut of 40 had geduurd, was hij een stuk boeiender geweest.

Gelukkig is dit een dubbel-dvd release en weet het schijfje van De Show wel voor de volle anderhalf uur te boeien. Uiteindelijk is dit natuurlijk ook waar het bij Buitenwesten om gaat; het album en de legendarische tour. Op de dvd is nog eens te zien dat Typhoon, als opener, de beste show neerzette. Bijgestaan door zijn zus en later ook broer Blaxtar warmt hij de zaal op met de snelheid van een magnetron. Volkomen terecht dat Ty aan het einde van de avond op handen van het publiek van het podium tot aan de uitgang wordt gedragen! De meest matte act van de tour, Duvelduvel, weet met een goede playlist keuze, de hit Wie Is Ut? en een gastoptreden van generaal Winne ook prima de aandacht vast te houden. Jawat voelt zich op het podium Heel Goed omdat zijn repetoire zich daar ook wel Heel Goed voor leent. De beelden van het publiek dat “Lekker lauw, lekker los” gaat op Batterij en Koppensnellers zorgt er voor dat je zelf ook het liefst een pit in je woonkamer zou willen starten. Jammer dat die beelden vanuit de crowd niet wat vaker gebruikt zijn. Ondanks het feit dat de host sprak van een avond zonder voorprogramma’s en alleen hoofdacts is afsluiter Opgezwolle toch wel aan te merken als het hoogtepunt van de avond. Vier tracks van het toen net uitgebrachte Eigen Wereld maar ook klassiekers als Verre Oosten en De Volle (“iedereen zeg; Ja, ja, ja, jaa, jaa!”) ontbreken niet. De producer en bedenker van de naam Buitenwesten; Kubus, mag met zijn beats de avond afsluiten. Alle vier de acts staan zij aan zij op het podium en stappen één voor één naar voren om voor de laatste keer Buitenwesten te gaan oftewel “trek die haring uit het gras en breek de tent af!”

De tour was magisch en ja: je had erbij moeten zijn. Duvel: “Het is iets unieks wat heeft plaatsgevonden. En ik wil nog zien dat het overtroffen wordt.” Treuren om je afwezigheid destijds heeft echter geen zin. Wil je toch iets van het gevoel meekrijgen, dan is er geen beter alternatief dan het bekijken van de Buitenwesten DVD. Niet zo zeer De Film, maar met name de concertregistratie op De Show DVD is het aanschaffen waard. Punt van kritiek is het ontbreken van een tracklist. Zowel op de verpakking als in het DVD-menu is nergens te lezen waar je welke track kan terugvinden. Het camerawerk had ook beter gekund, maar de ijzersterke acts maken al gauw dat je dat voor lief neemt.

Geplaatst door bowie op 28 april 2008