Boombap Project – Reprogram

How many of y’all heard of the Boombap Project? Niemand? Lijkt me sterk maar ik zal even een introductie geven. Boombap Project zijn DJ Scene, Karim en Destro. 2 MC’s en een DJ afkomstig uit Seattle. Na een EP gedropt te hebben (Circumstances Dictates) vonden ze het nodig om het debuut album maar uit te brengen. Dit debuut is genaamd Reprogram.

Boombap Project staat, zoals de naam al doet vermoeden, voor die basis hiphop shit. Dus strakke beats en gewoon goeie rhymes en flows. Met de titel Reprogram wordt dus ook eigenlijk bedoeld dat we moeten herprogrammeren van commerciële rap naar die echte hiphop. Het album begint met een ‘live show’ waar er wordt gevraagd wie er ooit van Boombap Project gehoord heeft, of je er nu wel of nog nooit van hebt gehoord, dat maakt niet uit want Destro begint meteen met het voorstellen van de groep. De beats en rhymes zijn eigenlijk heel ‘smooth’ en vullen elkaar heel goed aan. Dit album gaat dus heel rustig voorbij en zorgt ervoor dat je op elk nummer je hoofd knikt op de flows van Destro en Karim. Het album is heel gevarieerd qua geluid en onderwerpen. De beats zijn heel afwisselend zonder dat ze die ‘eigen sound’ verliezen. De beats kennen af en toe wat jazzy invloeden en ook reggea invloeden in Sho Shot worden niet gemeden. Dit zijn verfrissende afwisselingen van de hiphop beats die verder in het album gebruikt worden. De onderwerpen zijn gelukkig ook heel uiteenlopend, van het vertegenwoordigen van Seattle in Welcome To Seattle tot party tracks als Wyle Out tot het sarcastische Following Formulas. In elke tekst hebben Karim en Destro het wel ergens over en de flow ondersteunt de lyrics ook perfect, alles komt er lekker vloeiend uit en luistert prettig. Ook hebben ze niet de minste gast rappers opgetrommeld. Voorbeelden zijn: DJ Vinroc, Gift of Gab, Lifesavas en Rakaa Iriscience van de welbekende Dilated Peoples. Dit zijn zeker goede keuzes geweest, want stuk voor stuk geven ze het album een goede opvulling.

Natuurlijk zijn er aan dit album ook wat min puntjes aan te merken. De naam Boombap Project laat je wellicht denken dat je met zware en pompende beats te maken hebt, dit is helaas niet het geval. Het zijn hele degelijke beats maar het zijn geen boombap beats en ik had gehoopt dat deze af en toe wat zwaarder konden. Ook zijn de refreintjes af en toe ook wel irritant en had ik liever meer scratches van DJ Scene gehoord.

Al met al hebben de heren van Boombap Project een heel degelijke plaat in elkaar gezet. Met goede, afwisselende beats, lekkere rhymes en chille flows zorgen ze er eigenlijk 60 minuten lang voor dat je lekker naar het album blijft luisteren. Het enige puntje is dat je niet moet verwachten dat de Boombap Project van zware en pompende beats gebruik maakt, dit is namelijk niet het geval. Dit maakt echter weinig uit aangezien dit album zonder zware beats ook al heel dope is. Met Reprogram zorgen DJ Scene, Rakim en Destro er voor dat Boombap Project niet snel vergeten zal worden. Oftewel Reprogram is gewoon een toppertje.

*Tracklist:
01. Resurrected
02. Welcome To Seattle