Bolletjes Blues – Soundtrack

Bolletjes Blues gaat over Spike. Spike is een Surinaamse jongen die naar Nederland is gekomen om daar een opleiding te volgen. Hij gaat bij z’n tante wonen, maar al snel gaat het fout. Daardoor komt hij al snel in een ander wereldje: het wereldje van het geld en status. Al snel wordt hij verliefd op een meisje en sluit hij zich bij een gang aan. Hij denkt namelijk dat zij hem alleen wil als hij geld heeft. Dan moet hij voor een klus naar Suriname om geld te verdienen, zodat hij samen met dat meisje een bestaan kan opbouwen. Tot zover het verhaal, nu over de soundtrack.

Het eerste wat me opvalt bij het checken van deze cd is het aantal skits. Volgens mij heb ik nog niet zoveel skits gezien op een cd. Of ze iets toevoegen aan de soundtrack is een tweede. De skits zijn geluidsfragmenten uit de film die vaak het volgende numer introduceren. Dit kon ook wel weggelaten worden, want het voegt weinig tot niets toe aan het nummer, ook wanneer je de film niet hebt gezien.

Qua variatie zit het wel snor op deze soundtrack. Er staat bijvoorbeeld een r&b-achtige track van Derenzo op en ook wat popachtige nummers. Verder staan er nog 2 straatbattles op in de sfeer van de film. Onder begeleiding van een beatbox battlen MC’s als SugaCane, Negativ en Goldy tegen elkaar. Het zijn best vermakelijke tracks, maar je zal ze niet vaak opzetten.

De onderwerpen van de soundtrack passen goed bij de film. Negativ spit op “Alles” over z’n behoeftes aan geld en rijkdom: “Ik stop pas met stelen als ik kan leven als Scarface”.
Derenzo doet hetzelfde op “Ik ben zo blij”: “M’n zakken vol met dough, dat is waarvan ik droom”. Dit is voor even wel aan te horen, maar dit onderwerp komt erg vaak terug op de soundtrack. Er wordt veel gepraat over geld en de straat en dat gaat na een tijdje dan ook flink vervelen.

Verder hebben Excellent en Raymzter een puike bijdrage geleverd op de bonus tracks. “Zeg Ja” van Raymzter was al eerder uitgekomen op z’n tweede album, Rayacties. “Verleiding” van Excellent is een mooi nummer over verleidingen. Vanuit het oogpunt van de film is dit een goeie waarschuwing. Deze tracks zijn wat algemener, maar blijven wel bij het onderwerp van de film.

Al met al is dit wel een goeie soundtrack met betrekking tot de film. Je zal hem qua onderwerpen wel dope vinden als je de film hebt gezien, Maar puur als cd bekeken, is er niet veel aan. De r&b en popachtige nummers zullen vooral slecht in de smaak vallen. Bovendien word je doodgegooid door skits, waardoor deze cd een hoog ‘skipgehalte’ heeft. Mensen die Negativ, Derenzo en de meer popachtige kant diggen, zullen deze soundtrack best vermakelijk vinden. Deze soundtrack zal echter, met uitzondering van “Zeg Ja” en “Verleiding”, voor de doorgewinterde hiphopper een verveling zijn.

1 Soundbite: “Handschoenen, bivak! speelgoed!”
2 Welkom in ons leven – Bolletjes Blues cast ft. Negativ, Raymzter, Mr. Probz & Kimo
3 Soundbite: “Gewoon clip draaien”