Bob E Nite – Code Dead

Bob e. Nite (betekenis : B.orn o.n a b.lack e.vil Nite) is de producer en een van de main rappers van de groep Sycksyde. Zijn stijl is krankzinnig. De beste beschrijving die ik kan geven is : een ingestorte psychopathische nerd die rapt alsof hij een brok in zijn keel heeft ter grootte van een molensteen. Als je zijn teksten voor het eerst hoort denk je bij je eigen zoiets als : “Hoe kan zoiets goors toch nog humoristisch klinken?” Zo rapt hij in het nummer “freak accidents” over iemands moeder die in een vliegtuig stapt en in het WTC crasht. Het komt allemaal aan bod: kerkhoven, necrofilie, lustmoorden, horrorcore enzovoorts.
Niet alleen de teksten zijn vet, maar de beats en hoe ze zijn aangekleed klinken ook heel strak. Ritmisch en melodisch (en daarmee bedoel ik niet dat het gewoon een standaard ritme is met een simpel melodietje). Ik heb geprobeerd om een vergelijking te maken met een groep, maar dat is niet echt gelukt. De stijl van de beats klinken als het album van Scarface “The Diary”.
Toch vind ik Bob niet echt vergelijkbaar met een andere rapper. De beste tracks zijn “Sleep deep sleep”, “freak accidents” (omdat de teksten zo lachwekkend ziek zijn), “M.S.G” (afkorting voor Main Street Graveyard), “We see you”, “Dicons” (met weer een erg hilarische tekst van Bob e. Nite), “Do you believe” (met Franky Frank die zeer rauw klinkt), “Watcha mean” (vette beat!), en “Frigid” (mijn favoriete track). Op een paar tracks na is de hele CD gewoon goed. De enige tracks die een beetje tegenvallen zijn “Red Reality”, omdat deze nou net iets te spacey klinkt. De track “Code Dead” is ook wat minder omdat, deze iets te Goofy klinkt. Verder is er ook een track die wel okay is maar eigenlijk helemaal niet op deze CD thuishoort (naar mijn mening). Hij rapt namelijk zoals hij vroeger, toen hij nog normaal was, klonk. Een soort blast to the past dus, maar na al de krankzinnigheid past het gewoon niet op deze CD, ook al is er niks mis met deze track. (Bob e. Nite heette vroeger II Rel).
Het is gelukkig ook weer niet zo dat het allemaal te veel Bob e. Nite en zijn psychische gejank is als je naar deze CD luistert omdat er genoeg guestrappers zijn die ook even hun rhyme laten horen. Om ze allemaal op te noemen : Bad Mind, Jim Reaper, Reaktion, Icepick Willie (ook een Sycksyde MC met een wel heel apart stemgeluid), Ensizion, Mr. Kiltcha (ook een Sycksyde MC), Majik Duce, Sinister X (wederom Sycksyde), Franky Frank (de Sycksyde MC met de schorre en vooral luide"ik heb 100 sigaren in een dag gerookt" – stem. Jaja, Sycksyde telt 6 MC’s en de enige die niet op Bob’s album stond was Meathead), Wicked Dub en Chamber. De meeste MC’s zijn te beluisteren bij MP3.com, al moet ik zeggen dat ze van Bob e. Nite’s album niet echt de beste tracks laten horen. Het enige wat van dit album een beetje jammer is zijn de vele skits (5 … okay het is niet echt veel want, er blijven dan nog 14 tracks over, maar toch…).
Al met al is dit gewoon een erg vette CD en daarom geef ik het de beste rating.

01. Dr. Finta (skit)
02. He is I