Bijlmer Style Presenteert – Ondergronds Koninkrijk

Gezien de hoeveelheid verschillende namen die de tracklist bezit zou je bijna zeggen dat een stadsdeel als de Bijlmer zichzelf kan kronen tot een mekka vol hiphoptalent. Dat, als deze namen ook daadwerkelijk kunnen overtuigen. Helaas is deze plaat rijk aan het dertien-in-een-dozijn-syndroom, wat ervoor zorgt dat je na een paar nummers het gevoel hebt het steeds al gehoord te hebben. De ene track lijkt nog meer op meer op de andere track dan de andere track weer op die ene.

Veel afwisseling is er dus niet te vinden tussen de potpourri van muziek uit de straten van Zuid-Oost. Andere kant van deze vrij negatieve benadering is dan hoogstwaarschijnlijk wel dat deze grote partij rappers, juist omdat ze uit dezelfde leefomgeving komen, ook allen dezelfde stempel zetten op de hiphop die zij maken: de Bijlmerstempel wel te verstaan. Straatrap, met niet eens zozeer een overdosis over het louche leven met een hossel hier en een hossel daar, maar ook met tekstueel wat dieper gaande tracks waarmee de probleemhebbende mens een hart onder de riem wordt gestoken.

Toch voert “de hossel” een boventoon op deze plaat en daarom staan nummers als Vieze Meid (Gangbang Rmx), Rapper Zijn?!, Meelopers en De Rots juist sterk hun mannetje in de spotlight tussen alle donkerte die de rest te bieden heeft. Dat deze lichtpunten in de nummering respectievelijk de cijfers 05, 06, 07 & 08 toegewezen hebben gekregen is dan ook een zeer slechte keuze in de tracklist, omdat wanneer deze tracks werden uitgesmeerd over de hele plaat, het misschien minder zou inkakken dan dat het nu doet.

De Bijlmer heeft zeker wat talenten rondlopen. Je hoort aan veel artiesten dat ze de drift en toewijding hebben aan de muziek en daarom is het jammer dat het qua originaliteit nu niet helemaal 100% tot zijn recht blijkt te komen. Een Bijlmeranthem of 2/3 zou gemakkelijk kunnen op een 21 tracks tellende plaat zoals Ondergronds Koninkrijk, maar zodra die anthems de boventoon gaan voeren en zorgen voor een stremming van de diversiteit die de plaat rijk zou kunnen zijn is dat een kwalijke zaak.

Deze compilatie zal voor velen net iets te grimmig zijn, net iets teveel van hetzelfde zijn en zal door het gebrek aan diverse onderwerpen en invalshoeken voor vele ook net niet genoeg boeien. Wel is er een ding zeker, en dat is dat de straten van Zuid-Oost beschikt over genoeg talent dat zich nu nog ondergronds begeeft en na ontwikkeling zeker de oppervlakte zal zien.

01. Nina Ft. QF & Burgs – Z.O.
02. Vaderloze Troepe – Bloed Op De Track
03. Double-X & Renna – Ben Je Leip?!