Baby J – Baby J Presents F.T.P

Baby J is een producer die in de UK al een tijdje aan de weg timmert. Sinds 6 jaar produceertd hij ook voor internationale artiesten als Shabazz the Disciple, Freestyle (Arsonists) en Poetic (Gravediggaz). Verder heeft hij verschillende albums geproduceerd voor Engelse artiesten zoals SkinnyMan, A-Alikes en Yogi. Deze artiesten zijn tevens op zijn debuutalbum F.T.P te vinden.

Zoals eerder vermeld heet zijn debuut album F.T.P wat staat voor onder andere Fuck The Police. Maar ook voor For The People of Free The Prisoners. Baby J neemt de productie credits volledig op zich en heeft een aantal MC’s uit de Engelse hiphop scene uitgenodigd om zijn beats van wat lyrics te verzorgen. Zo staan artiesten als SkinnyMan, Blade, A-Alikes en Yogi allemaal op het lijstje en wachten tot ze hun ding mogen doen. Naast deze Engelse artiesten heeft Baby J ook de hulp ingeroepen van Dead Prez en Shabazz the Disciple, dit komt niet helemaal als een verrassing aangezien Baby J al meer voor de Amerikaanse rappers heeft geproduceerd.
Wanneer de cd driftig spint in de speler en begint met het eerste nummer, komen er rustige beats uit van onze Engelse producer. De beats bevatten voornamelijk funk en soul invloeden. Deze invloeden zijn niet zo vreemd aangezien Baby J is begonnen met hiphop nadat hij eerst in de scene van de funk en soul zat. Veel muzikale samples van onder andere piano’s komen in elke (te) rustige beat weer terug.
De verschillende artiesten zijn erg uiteenlopend, niet alleen qua style maar ook qua talent. Tekstueel gaan artiesten als Skeme, Shade 1 of I.G. niet mee met het niveau dat bijvoorbeeld SkinnyMan, Yogi of A-Alikes neerzetten. Nog niet te spreken over Dead Prez en Shabazz the Disciple die qua lyrics ver boven de rest uitsteken. Verder is de style is redelijk uiteenlopend. Zo zitten er toch wel wat rauwere rappers tussen, maar er zitten echter ook heel rustige zoetsappige nummers tussen. Deze nummers brengen het geheel toch weer een beetje tot een anticlimax. De onderwerpen die behandeld worden hebben weinig variatie. Enerzijds zijn de rappers vooral zichzelf aan het representen, anderzijds zijn het de zoetsappige liedjes wat vooral over liefde en meer van dit soort uitgekauwd spul gaat.

Dit album mag hopelijk worden gezien als een opstapje naar beter werk. Dit schijfje met 17 losse nummers bestaat uit te uiteenlopende artiesten met te uiteenlopend talent wat het luisterplezier zeker niet ten goede komt. De beats van de beste man zijn niet echt verschillend, allemaal te zacht en te rustig terwijl de teksten van een aantal artiesten hier helemaal niet bij passen. Op een track met mensen als Dead Prez en Shabazz the Disciple mag je op zich wel iets van een banger verwachten, maar ook dit is niet het geval. Na dit album geluisterd te hebben kan ik hierover alleen maar zeggen: neem maar een enkeltje terug naar Engeland.

*Tracklist: *
02. SkinnyMan – None Of Them
03. A-Alikes – Pop Off