B-Real – Smoke ‘N’ Mirrors

B-Real is redelijk makkelijk in een hokje te stoppen. Eigenzinnig als zijn stemgeluid is, is zijn muziek dat negen van de tien keer niet. Veel uitstapjes naar grensoverschrijdende en vernieuwende formules is de beroepsroker niet rijk. Wel blijft hij zichzelf opnieuw uitvinden in nieuwe benaderingen van eerder aangedane zaken. De onderwerpen die we van deze man verwachten komen stuk voor stuk allemaal aan de beurt op deze recente release. Zo hoor je tracks toegewijd aan de gangsters, geld, zijn speciale band met Mary Jane, haters en wat nog meer.

Overduidelijk is dat dit wel eens kan gaan vervelen en de rapper daarom zijn stinkende best moet doen om te komen tot innoverende benaderingen van zijn gespreksonderwerpen. Echt heel goed is B-Real daar niet in, maar gezegd moet worden dat de bangende en typisch westcoast klinkende producties zorgen voor de juiste balans op dit schijfje. De heerlijke titeltrack en tevens introductie van de plaat is voorzien van een lekker meezingbaar refrein. Later zal blijken dat de meerderheid van dit album deze kracht bezit.

Bo Rocc en vooral Young De verzorgen het merendeel van deze refreintjes. Gelukkig ligt de kracht niet alleen daar, maar behandelt B-Real elke gegeven beat ook nog eens redelijk tot goed. Smoke ‘N’ Mirrors is een typisch verstand-op-nul album. Genietend van een kostelijke productie en het onverzettelijke stemgebruik van de rapper in kwestie brengt al genoeg vermaak met zich mee.

Echter, wanneer je met een goed luisterend oor hoort waar er over gerapt wordt zullen velen het gevoel hebben alles al eerder te hebben gehoord, en misschien ook wel beter. Uitzonderingen op die regel zijn de nummers Psycho Realm Revolution, Dude Vs. Homie en de originele, grappige afsluiter When We’re Fucking met oerpimps Too $hort en Kurupt aan zijn zijde.

Smoke ‘N’ Mirrors is een degelijke plaat die veelal gedragen wordt door lekkere producties en leuke refreintjes. De hoeveelheid featurings zorgt er ook voor dat B-Real maar zelden solo zijn licht op een nummer laat schijnen. De rapper gaat nergens buiten zijn boekje en kiest de makkelijke weg door te doen wat mensen van hem verwachten. Niet verkeerd, maar daarom des te minder verrassend.

01. Smoke N Mirrors Ft. Bo Rocc
02. Gangsta Music Ft. Bo Rocc
03. Don’t Ya Dare Laugh Ft. Xzibit & Young De