Awesome; I Fuckin’ Shot That!

De Beastie Boys clips zorgen al jaren voor waar kijkgenot met als hoogtepunten Sabotage, Intergalactic en Body Movin. Een verzameling van al hun uitgebrachte clips volgde enkele jaren geleden op de dubbel dvd Video Anthology ; een waar juweeltje.
Concertregistraties zijn sinds de komst van de dvd enorm toegenomen. Al gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat de meeste releases (op enkele uitzonderingen na, Up In Smoke Tour en Jay-Z) niet konden boeien. Eigenzinnig en vernieuwend, twee termen die vaak in één zin te lezen is als het de Beasties betreft, is dan ook het uitgangspunt van de concertregistratie: Awesome; I Fuckin’ Shot That!. 50 gelukkige fans woren uitgerust met een videocamera en zij krijgen de totale vrijheid om het concert op hun eigen manier vast te leggen, een zeer gewaagd concept dus.
De mensen die het legendarische optreden van de heren uit Brooklyn enkele jaren geleden in de HMH hebben bijgewoond werden al getrakteerd op een soort teaser. De inhoud hiervan betrof verschillende fans aan het woord voor aanvang van de show vastgelegd door diverse camera’s.
Je krijgt hierbij het idee dat deze beelden over de gehele tour zijn geschoten en dat de montage hiervan uiteindelijk de film Awesome; I Fuckin’ Shot That! heeft opgeleverd. Niets is minder waar, het gaat hier namelijk om een concertregistratie van hun show in Madison Square Garden (New York) die ze deden op 9 oktober 2004. Op het moment dat ik doorkrijg dat de registratie van één show is, vraag ik mij direct af of de 90 minuten tellende sfeerreportage niet aan de lange kant is?

Madison Square Garden explodeert werkelijk als Mix Master Mike backstage in beeld gebracht wordt op de enorme schermen in de zaal. Wanneer hij het podium betreedt en voor een weergaloze intro zorgt, is de toon gezet. De overige leden stormen het podium op en de 50 cameramensen filmen er lustig op los, waarbij je de eerste minuten misselijk wordt van het schokkende beeld. Het geluid daarintegen klinkt precies goed en geeft de juiste sfeer weer. Naarmate de show vordert, worden de beelden beter en valt er zo nu en dan iets te lachen. Zo besluit een cameraman tijdens de show een bezoekje te brengen aan het toilet terwijl de camera vrolijk verder draait. De verschijningen van Doug E Fresh (op het podium) en DMC vanuit het publiek zal de liefhebber kunnen bekoren.

De show wordt volledig in beeld gebracht door de cameramensen en hoe goed de live show ook is, de verveling slaat ongewild toch op een gegeven moment toe. De verschillende filters verhogen de amusements waarde nauwelijks en maken eerder plaats voor irritatie. Het hoogtepunt is ongetwijfeld de grote verdwijntruc waarbij het licht uitgaat en de Beastie Boys vanaf het podium ineens tussen de mensen op een van de tribunes eindigen. De weg van podium naar tribune levert de nodige gepaste humor op.

Al met al is Awesome; I Fuckin’ Shot That! een amusante, maar af en toe langdradige concertregistratie en sfeerreportage van een avondje Beasties. Een goed voorbeeld van een geweldig concept en een matige uitvoering.

Vanaf 21 februari te koop

Geplaatst door bowie op 1 februari 2007