Atmosphere – Southsiders

De titel, Southsiders, is een shoutout naar hun buurt in hun thuisstad Minneapolis. Dit keer verklaart de rapper dus niet zijn liefde aan de waterstad via zijn raps zoals gewoonlijk, maar draagt hij de hele overkoepelende titel aan haar op. Dit grote eerbetoon begint met de track Camera Thief, een sterk staaltje poëtische introspectie. Al heeft Slug het over volwassenwording en zijn (innerlijke) littekens die grotendeels geheeld lijken te zijn, toch spreekt er een zekere instabiliteit uit de track, die tekenend is voor de muziek van Atmosphere. De melancholische pianonoten en treurende strijkers van Ant spelen gracieus met deze sentimenten van hoop en wanhoop. Een waardige opening.

De plaat gaat verder met Arthur’s Song, waarvan de productie doet denken aan de vroegere, soulvollere sound van Ant die vooral op platen als Lucy Ford: The Atmosphere EP’s en God Loves Ugly dicteerde. Slug bespreekt een terugkerend thema, namelijk zijn problematische relatie met sigaretten en whisky. Hij rapt: Been a few years since the last cigarette. But if you put your finger inside the flask, still wet. Hij legt aan de hand van levendige associaties uit waarom hij de drank niet kan laten en hoe het zowel zijn lichaam als zijn geest heeft aangetast.

Vervolgens laat de 41-jarige Sean zijn visie over de wereld los op een track met de geladen titel: The World Might Not Live Through The Night. Qua inhoud balanceert hij tussen lichte paranoia en ietwat doorgeslagen wantrouwen, maar hij zet wel aan tot nadenken. Gelukkig wordt deze zwaardere materie begeleid door luchtige, voortstuwende drums die de nekspieren activeren.

Het volgende hoogtepunt, de titeltrack, ligt iets verderop en lijkt doelbewust geen ode te zijn aan Minneapolis, maar juist een regen aan beledigingen aan het adres van iedereen die zich aangesproken wil voelen. Met behulp van een Wu-Tang achtige beat ligt Slug weer heerlijk dwars en zwaait hij met een middelvinger naar verwachtingen, af- en goedkeuringen.

Tracks als BitterMrs. Interpret en Fortunate vullen slechts ruimte en door de lome, soms ronduit saaie producties kakt het daar een beetje in. Gelukkig brengt de track Kanye West weer leven in de brouwerij. Slug vergelijkt de eeuwige bewijsdrang van de megalomane wereldster met zijn eigen bewijsdrang tijdens het veroveren van zijn huidige vrouw en gebruikt daarvoor zinnen als: She said she was unimpressed, that’s when I stood up and did the Kanye West. Slug moest en zou haar ervan overtuigen dat hij dé man was voor haar, net zoals West de wereld ervan probeert te overtuigen dat hij Gods geschenk aan de (muziek)wereld is.

Direct na Kanye West neemt de spanning flink af en moeten we het doen met radiovriendelijke vultracks die vooral vermoeien. Tot aan de bonustracks is alleen We Ain’t Gonna Die Today, mede door de dynamische, live ingespeelde instrumenten, een memorabel nummer.

Southsiders eindigt met vijf bonustracks, waarvan een aantal prima de plek had kunnen innemen van een handvol zwakke, officiële tracks. Zo brengt de volle, pianogeoriënteerde productie van Hell ons weer in vervoering, vertelt Slug op I Don’t Need No Fancy Shit ouderwets een verhaal en valt er op Idiot nog wat te lachen met passages als: I was in the middle of a selfie, when you were trying to text me. Genius Interuptus. Swing like Kirby Puckett. I’m as subtle as an alien abduction in public.

Helaas is dit album met een speelduur van 1 uur en 17 minuten te lang. Dit had gezien de tracks die hadden mogen afvallen niet nodig geweest. Op de sterkste momenten worden we bewogen door de poëtische kracht van Slug en de emotionele producties van Ant. Maar op net zo veel momenten moet de skipknop uitkomst bieden en dit verstoort de luisterervaring. Southsiders gaat, ondanks dat hij genoeg tracks draagt om een solide album mee te vullen, aan overdaad ten onder.

01. Camera Thief
02. Arthur’s Song
03. The World Might Not Live Through The Night