Ashes – Asbak EP

De EP begint met een intro van precies één minuut en alleen de woorden ashes en asbak komen erin voor, zo worden de titel van de EP en de naam van de artiest niet vergeten!

Er is veel variatie in de muziekgenres van de beats. De beat van Sinds 1998 associeer je al snel met jazz. Dit komt vooral doordat de beat heel rustig is en omdat er een funky saxofoon dominant te horen is. De beat van Bloedklokken is bijna een bluestrack. De beat lijkt een bluesje doordat er een gitaar te horen is, die een bluesthema weerspiegelt.

Opvallend aan de manier waarop Ashes rapt, zijn de rijmschema’s die hij gebruikt en zijn rustige flow. Wanneer zijn stem vervormd zou zijn, is Ashes nog steeds herkenbaar aan de manier waarop hij rapt. Een voorbeeld van zijn rijmschema’s:

pak een keu en breek rood met één stoot, vlees kookt m’n geest ook, een tv soap, geef hoop die beek die bleef droog, geen feesten en gameshows

In deze line eindigt in elke zin het laatste woord op een ‘oo’ klank, zoals rook op stook rijmt. Maar ook wordt er in elke zin gerijmd op een ‘ee’ klank, zoals breek op vrees rijmt. Dit is de manier hoe Ashes zijn teksten voornamelijk in elkaar zet. Terwijl de meeste rappers het alleen met klankrijm aan het einde van de line doen, rijmt Ashes meerdere keren in zijn line. Ook zijn het hele korte zinnetjes, waardoor het nummer eigenlijk aan een stuk door rijmt.

Ashes rapt op deze EP voornamelijk over het leven. Af en toe rapt hij over vrouwen en seks, zoals in de track Poessiekut, maar het is opvallend dat Ashes geen tot weinig grove taal gebruikt, wat bij een titel als Asbak niet voor de hand liggend is. Ashes maakt zijn tracks ook heel ‘hiphop’, want er wordt amper gezongen. Tegenwoordig komen er in hiphoptracks veel gezongen refreintjes voor, om een groter publiek te trekken. Ashes doet dit niet, dit laat een ‘niet-commerciële’ indruk achter.

Als Ashes zo doorgaat met schrijven zit er zeker toekomst in. Zijn rijmschema’s zijn formidabel, alleen is soms zijn flow zo rustig dat het slaapverwekkend wordt; het zijn echt nummers waar je rustig voor moet gaan zitten. Als Ashes een wat pittigere beat pakt en wat feller begint te rappen, is er een grote kans dat hij een groter publiek bereikt en eventueel doorbreekt.

01. Intro (prod. Black Marvel)

02. Bloedklokken (ft. Reggy Lines) (prod. Ciph Barker)

03. Breukschade (ft. Ciph Barker) (prod. Ciph Barker)