Army Fatique – The Initiation

Dankzij de opkomst van internet is het de afgelopen jaren steeds eenvoudiger geworden om in contact te treden met artiesten over de hele planeet. Binnen de hiphopwereld, een cultuur die zich laat kenmerken door de intensieve interactie tussen artiesten onderling, wordt van deze ontwikkeling dankbaar gebruik gemaakt. Zo behoort het tegenwoordig tot de mogelijkheden van Nederlandse producers om een plaat uit te brengen waarop nagenoeg uitsluitend Amerikaanse rappers te horen zijn. Army Fatique heeft die mogelijkheid verwezenlijkt. Het recente debuutalbum, The Initiation, is daarvan het resultaat.

Na een toepasselijk intro, waarop de sfeer van een gewapende strijd gecreëerd wordt (een thema dat later terugkeert in twee interludes en de outro), gaat de plaat nogal aarzelend van start. Mr. Metaphor weet z’n draai nauwelijks te vinden op Loud N Clear, een ingetogen, bijna saaie poging om de luisteraar ertoe te bewegen het volume omhoog te draaien. Gelukkig heeft Trife Da God zijn vizier vervolgens wel op scherp staan. Mede dankzij de intense instrumental brengt deze MC uit Staten Island (wiens stemgeluid opmerkelijk veel wegheeft van Chino XL) met speels gemak een onbehoorlijke banger ten gehore waarvan menig rapper slechts watertandend kan fantaseren.

Naarmate het album vordert, passeren diverse noemenswaardige tracks de revue. Haze, de opgewekte bijdrage van Maylay Sparks (zonder twijfel een van de meest ondergewaardeerde rappers van dit moment), was al langer bekend door de videoclip die in september vorig jaar gedropt werd, en blaast de speakers nog steeds eenvoudig omver. De feelgoodvibe van deze track waarborgt de onontbeerlijke variatie op The Initiation, zonder dat het ten koste gaat van de samenhang. Daartegenover staan droevige joint als Don’t Feel Good en melancholische, dromerige nummers als Superstar Rap en Fly Away_. In tegenstelling tot compilaties als Contacts & Contracts II uit 2006 en "_The Night Shift":https://hiphopinjesmoel.com/articles/2694 uit 2007 nemen de rappers hun taak één voor één serieus: op een enkele verse na presteert geen van de MC’s echt ondermaats.

Wat de beats betreft bereikt The Initiation een hoogtepunt met Respect Aura, op de voet gevolgd door The Game Don’t Change en BK South – drie zelfbewuste joints die onafgebroken blijven doorknallen. Vooralsnog ontbeert Army Fatique echter een eigen geluid. Vrijwel alle instrumentals zijn zorgvuldig uitgewerkt, maar echt verrassend klinkt het nergens. Het is overigens ook niet aan twijfel onderhevig dat LostSun en DJ Krylon zich hoofdzakelijk op conventionele hiphop richten. Vanuit dat perspectief bekeken blijven de mannen dus simpelweg trouw aan zichzelf. Toch zou het een aangename ontwikkeling zijn als ze voor de volgende plaat een herkenbaar geluid weten te kweken.

Een aantal minpunten daargelaten, is The Initiation een degelijk album geworden dat zich prima staande weet te houden tussen het geweld dat gereputeerde producerteams als Snowgoons en Godz Wrath plegen. Wie op zoek is naar een obscure, experimentele newschoolsound, is bij Army Fatique aan het verkeerde adres, maar liefhebbers van ongepolijste no-nonsense hiphop komen met deze plaat zonder meer aan hun trekken.

01. Intro: Prepare For War
02. Loud N Clear feat. Mr. Metaphor
03. The Game Don’t Change feat. Trife Da God