Appelsap

Een gezellig herfst feessie was aangekondigt met lekkere hiphop vibes…

Met de vorige editie van Appelsap nog goed in het hoofd gegraveerd was ik opgetogen en had zin in dit gezellige herfstfeesie, zoals op de flyer stond vermeld. Niets bleek minder waar te zijn. In een bomvolle Hotel Arena Tonight waren Gee, SP en Mr. Wix opgetrommeld om die goeie hiphop vibes te brengen en in de kleine zaal zouden TacoFett en BartFader hun funky ding doen.

Met een rij van formaat voor de deur en voor de garderobe bleek er veel ‘gezelligheid’ aanwezig te zijn. Het leuke van dit feest is dat het publiek zeer gevarieerd is. Dit kan ook negatief opgevat worden, omdat er zoveel verschillende muziekstijlen doorelkaar gemixt worden. Naar mijn idee was dit deze avond ook het geval en kwamen die frisse hiphop vibes een beetje op de achtergrond. DJ SP trachtte het hiphopgevoel omhoog te halen met tracks van o.a. Lord Finesse, Nas, Gangstarr en Opgezwolle. Ook de meer bekende ‘club bangers’ werden gedraaid waardoor, tot mijn verbazing, het publiek met de handjes in de lucht uit zijn dak ging. De grote zaal was goed vol met dansende mensen die zo de kleine uurtjes van het weekend op de dansvloer versleten. In de kleine zaal, die ook goed gevuld was, klonken lekkere jazzy en funky sounds van o.a. James Brown. Funky genoeg en dit viel in de smaak bij het publiek. Ook werd er in deze zaal een film gepresenteerd op een scherm wat de mensen aan de bar ook geen moment van rust gunde. In de ‘chill-out’ was het chill met mensen die smooth bezig waren op de ligbanken. Boven had je een mooi uitzicht op de DJ stand en de menigte hiervoor. Ook was hier de kunstenaar freakinsitnie bezig met een schilderij wat een leuke afwisseling vormde.

Het echte ‘appelsap gevoel’ was er bij mij nog steeds niet. De gezelligheid was er wel, maar die echte sfeer dat je samen met een hele menigte die je niet kent op de tracks gaat bouncen was er helaas niet. Ook heb ik de manier van draaien als bijzonder irritant ervaren. Mr. Wix draaide naar mijn idee expirimenteel met verschillende stijlen, daar heb ik weinig problemen mee. Maar als er een plaat opgezet werd en het publiek wild werd van de eerste tonen, zette Wix de plaat even stil om zo te zorgen dat hierna iedereen uit zijn dansritme was. Het doel hiervan is mij nog steeds onduidelijk. Ook ging het mixen Mr. Wix niet geheel goed af. Gee, die als host de hype bij het publiek moest overbrengen, deed dit energierijk en met het nodige enthousiasme. De DJ’s waren over het algemeen allemaal de platen funky en fresh aan het draaien en als je met zoveel enthousiasme je platen draait, geeft dit al een extra vibe over op het publiek.

Met een verontwaardigde barvrouw die zich zorgde maakte of de 15 bestelde appelsap flesjes wel betaald zouden worden, was ik bijna aan het einde van mijn avond. Deze werd rumoerig afgesloten met het douwen in de rij van de garderobe. Appelsap is freshfunkhiphop met dit keer meer funk dan normaal.

Hoogtepunt: Het bestellen van 15 Appelsap.
Dieptepunt: Drukte bij de garderobe en de platen die vaak gepauzeerd werden.
Appelsap: 2 Euro