Anticon Allstars

Anticon in het huis! Themselves, Sole en Sage Francis zorgde voor een heuse freakshow.

Iets later gearriveerd bij Waterfront dan gepland, maar mijn verlate finish bleek ook een startschot voor Themselves. De podium opstelling zag er al iets anders uit dan bij een reguliere hiphop show maar we hadden ook niet te maken met reguliere hiphop. Althans de discussie blijft altijd bestaan, voor mij is het creatieve hiphop voor anderen vage hiphop en voor nog andere lui is het gewoon? Die andere lui ken ik eigenlijk niet.. Maar hoe dan ook, Some kids just gotta be different, some kids just gotta be Doseone dacht ik bij mezelf.

Het podium had drie stands, in het midden stond Doseone met microfoon en een effecten bakje en nog wat toestanden. Rechts van hem stond niemand minder dan Jel (producer) die onder andere een drumcomputer tot z’n beschikking had. Aan de linkerkant stond iemand die ik niet bij naam ken, maar die ook een microfoon ter beschikking had en daarnaast zich vooral bezig hield met de keyboards. Zoals uit de set-up bleek werd het een echte live set, de studio onstage oftewel de ‘digitale’ live band.
Doseone draaide er niet omheen, met z’n iele en toch wel meest vreemde stem in hiphop en even vreemde flow die live echt niet onder deed. Jel die gericht de beats mee drumde wist Doseone goed bij te benen, hoewel hier en daar de variatie in de drums wat groter had gemogen. De reguliere hiphopper zou deze show waarschijnlijk op alle aspecten verschrikkelijk vinden maar de liefhebber die verder luistert zou dit toch wel een te dope show vinden. Laat ik nou die laatste zijn.

De show van Doseone kwam aan zijn einde toen Doseone Sole aankondigde. Voor hij dat goed en wel had gedaan stond Sole al op het podium. Deze roodharige goedzak bleek Holland met de achternaam te heten en maakte van dat gegeven gebruik om zich vriendelijk voor te stellen aan het publiek. Het gladde overvloeien van de nummers bij Themselves was er bij Sole niet bij en hij zette een meer robuustere show neer. Wat eigenlijk ook meer paste bij z’n rap delivery. Z’n show bestond uit veel nummers van Selling Live Water waar hij hier en daar werd bijgestaan door Doseone. Temidden van Sage Francis en Doseone, was de show van Sole onopvallender en door de mindere opbouw iets lager van impact.

Sage Francis, de man met lyrische hoogstandjes zou de avond afsluiten. Het was al duidelijk dat hij het hoogtepunt van deze avond ging worden. Zijn show in Deurne een tijd terug had al menig mondje doen openvallen van verwondering/bewondering. Wederom die dreigende intro waarbij een banaan die zijn penis voor moest stellen toegetakeld werd. Niet alleen een rapper en poëet maar ook een acteur op het podium, zich inlevend in zijn eigen geschreven rollen. Het verschil met Deurne qua show was niet bittergroot, alleen dat er enkele nummers waren toegevoegd waaronder een nieuw nummer dat nog niet uit was. De bekende tracks als Crack Pipes, Eviction Notice en natuurlijk bijna ieders favoriet Make Shift Patriot werden gedaan. De tracks volgden elkaar snel op slechts onderbroken door Spoken Word of humoristische muzikale skits.

Het einde van de show werd begeleidt door luid gejuich. De avond werd lekker uitgedraaid met tracks van Mr Lif, Roots Manuva, Kool Keith en ik geloof zelfs Slick Rick.

Hoogtepunt: Sage Francis
Dieptepunt: Helaas