‘Alles Groot’: Adje levert met Architrackz achter de knoppen zijn meest pure plaat tot nu toe

Een jaar geleden bracht Adje zijn album Streetknowledge uit; volledig geproduceerd door Esko en vol met bangers. Nu is hij terug, met opnieuw een plaat die hij met één producer in elkaar heeft gezet. Alles Groot is geproduceerd door Architrackz en telt negen tracks. Daarop neemt hij even gas terug en doet hij kalm zijn verhaal.

Helemaal uit het niets komt de plaat niet; afgelopen dinsdag zette Adje op zijn Instagram dat hij woensdag een last minute ingelaste luistersessie zou houden in het Westerpark, wat resulteerde in een gezellige barbecue. Omringd door familie, vrienden, collega’s en fans werd de plaat beluisterd, onder het genot van een verse kippenbout.

“Niet te emotioneel, ik moet die stacks flippen”, rapt hij in het nummer Smoke Sum. Maar dat ook Adje zo nu en dan een gevoelsmens is, steekt hij niet onder stoelen of banken. Op Instagram geeft hij toe dat de geboorte van zijn zoon hem heeft veranderd en heeft doen besluiten om de release van de plaat uit te stellen. Het bijgevoegde filmpje is een van de beste en puurste dingen die je vandaag gaat zien. Terwijl hij zijn kleine vasthoudt tijdens de luistersessie, biggelt er een traan over zijn wang. Op de achtergrond zijn emotionele bars te horen waarin hij zijn vrouw en zijn kind toespreekt. Prachtig.

Credit: @Julmar Simons

Op het nieuwe album rapt hij op veelal downtempo instrumentaties vol Jamaicaanse, Afrikaanse en Caribische invloeden en laat hij horen in welk hoofdstuk van het leven hij is beland; “Echte mannen kunnen never op hun tenen lopen / Ik moet wiegjes, ik moet pampers, ik moet spenen kopen / Aan het lachen, ik heb bijna het systeem gebroken…”, laat hij weten in Investeren. Om dat de kunnen bewerkstelligen moet Adje hard werken, maar zijn plannen zijn helder. Hij weet waar hij vandaan komt en waar hij naartoe wil: “Ik kom van ver, miljonair is de planning / onder een palmboom met een fine bitch, tanning!”

De instrumentatie van de track waaruit bovenstaande quote komt, Live Life, is funky en zomers, maar tegelijkertijd laid back. Het tekent de veelzijdigheid van Architrackz, die tekent voor een kleurrijk palet aan muziek, waarop Adje rustig en integer zijn verhaal kan doen. Afsluiter When We Cry bevat een bijdrage van de Engelse Abra Cadabra en schuurt tegen new age r&b, terwijl Get Down (óók met een Engelsman, dit keer Jay Silva) weer een langzame, zweterige dancehall-track is.

Elke track heeft weer een andere soul-sfeer, wat zorgt voor een muzikaal spannende release. Adje blijft zichzelf, zichzelf uitdagen en daardoor ontwikkelen en elke stap die hij zet is interessant om te volgen. Door de langzame muziek wordt je makkelijk meegezogen in de tekst, waardoor Alles Groot zijn meest eerlijke, intense en pure plaat tot nu toe is geworden.

Mis ‘m niet en stream Alles Groot hieronder:

Geplaatst door bowie op 22 juni 2018