‘Alleen Met Iedereen’: de Ronnie Flex documentaire

Één van de meest succesvolle popartiesten van Nederland, die de droom leeft die velen najagen, en toch vol zit met twijfel. Iemand die zich oprecht druk kan maken, gekwetst kan voelen zelfs, om hatelijke commentaren onder een YouTube-video. Een artiest die hunkert naar de erkenning van een publiek waarvan het niet zeker is dat het hem die ook geven gaat. Dat is de Ronnie Flex die we zien in de intieme documentaire Alleen Met Iedereen.

Regisseuse Sacha Vermeulen mocht maandenlang overal bij zijn voor haar film. We zien Ronell Plasschaert achter de schermen bij clipshoots, optredens en in de studio, maar ook bij hem thuis, piano spelend op bezoek bij zijn ouders, en wanneer zijn haar getrimd wordt. Een joint is daarbij zelden buiten handbereik. “Bij alles heb ik het gevoel dat blowen het chiller maakt,” zegt hij, “maar dat is niet zo.” Over de hoeveelheid die hij gebruikt maakt hij zich misschien wel wat zorgen, maar het is zijn manier om met de vele stress in zijn loopbaan om te gaan.

Nadat een track waarin hij hart en ziel gelegd heeft niet uitgebracht kan worden omdat de beat al aan een Amerikaanse artiest verkocht is, is hij dagenlang depressief en kan hij zich niet tot opnemen zetten. Ook zien we hem bezig met een videoclip van een track waar hij enthousiast over is, dat hij niet kon wachten tot Kees [de Koning, baas van platenlabel Top Notch] er een budget voor vrij had gemaakt. Kort na de opname van de track heeft hij de clip zelf betaald, en het gaat hoe dan ook een single worden.

Dat hij zijn ziel zo bloot gooit, maakt het echter ook makkelijk om erop te trappen. “Ik vind niet dat ik erop aangekeken moet worden dat ik het kut vind als mensen iets kuts over me zeggen”, merkt hij op wanneer er na de primeur van een clip op YouTube ondanks de snel oplopende views ook negatieve commentaren verschijnen. “Ik trek het me gewoon aan.”

Vaak zien we Ronnie in zichzelf gekeerd op beeld, terwijl de wereld om hem heen aan het feesten is. “Doe je best op school”, zegt hij tegen vrijwel alle jonge fans die hij tegen komt, maar hij ziet geen reden om vanwege zijn status als idool zijn drank- en drugsgebruik te moeten verbergen: “Ik vind het een raar begrip dat zodra je bekend bent geworden, bepaalde dingen ineens niet meer kunnen.”

Ronnie is een open boek, dat niet anders kan en wil dan zichzelf zijn, om welke kanten van hem het ook gaat. Die openhartigheid maakt hem een uitstekend onderwerp voor de iets minder dan een uur durende film. Vermeulen doet niet aan voice-overs, begeleidende teksten in beeld of andere onnodige uitleggerige fratsen. Hooguit contrasteert ze een ingetogen Ronnie die thuis shirtloos een jointje draait met beelden van hem op straat en met fans, terwijl we de loeiharde beats van zijn track Geert Wilderniss horen. Ze laat de beelden en interviewflarden terecht voor zichzelf spreken, en dat is een beslissing die de intieme sfeer van de film alleen maar onderstreept.

Ze heeft het tieneridool kunnen volgen tijdens een kantelpunt in zijn carrière. Meer dan ooit heeft hij geworsteld met zijn nieuwe album, dat liedjes heeft waarop gelachen en gedanst mag worden; een moshpit en afgematte bezoekers zijn geen doel meer voor hem. Hij wil een volwassener publiek aanboren, dat meer aandacht heeft voor een liedje als Regen in de Tuin dan voor Drank en Drugs. “Soms heb ik wel mijn twijfels voor de kids”, zegt hij over het publiek dat hij daardoor wellicht van zich zal vervreemden, “voor hun is het gewoon niet even lauw.” Terwijl hij het zegt, zien we een jong meisje vooraan bij zijn show schijnbaar verveeld met haar telefoon bezig zijn.

“Het is een nieuwe baan op de markt, maar je weet nog niet welke promoties er bestaan”, vertelt Ronnie aan het begin van de film over de unieke positie waarin hij zich in het Nederlandse muzikale landschap bevindt. Koning van de streams, en van de onzekerheid.

“Ik weet niet waar we eindigen allemaal.”

Alleen Met Iedereen is zaterdagavond om 21.20 uur te zien bij 3Doc op NPO 3.

[UPDATE: Inmiddels is de volledige docu door de VPRO ook op YouTube gezet. Je kunt de film hieronder bekijken, dus schenk maar vast een drankje voor jezelf in.]