Algerino – Staatsvijand Nr.1

Normaal heb ik een schijthekel aan skits, om de simpele reden dat ze vaak gewoon voor opvulling zijn, óf omdat ze gewoon saai zijn. De openingsskit van deze mixtape is daarentegen wel dope en geeft meteen een beeld van de eigenwijze Algerino. In deze skit moet Algerino in een fictief verhaal voorkomen bij een rechtbank, omdat hij, kort uitgelegd, zich afzet tegen de maatschappij.

Vervolgens werkt hij dat onderwerp meteen uit in de rest van de mixtape. En daarom is het ook niet vreemd dat er een track met Raymzter op staat, één van de meest maatschappijkritische rappers in Nederland. Jammer is alleen dat beide rappers niet echt lekker uit de verf komen, wat ook door de beat komt.

Om bij de beats te blijven: die zijn nogal verschillend qua stijl, wat ook komt door een mix van instrumentals en eigen beats. Zo is Dagelijks een donkere beat van Klion met een dope sample, terwijl je op Bitches Love Dick weer een clubbeat hoort. Het is daarom ook een tape waar veel variatie inzit. Er staan rauwe hiphoptracks op, maar ook tracks met een commerciëler tintje. Helaas zijn die wat commerciëler klinkende tracks vaak zo slecht dat je ze meteen weer af zet.

De titeltrack van het album is dan weer geen track die je meteen af zet. Algerino wordt geassisteerd door Tim, Excellent en Dicecream. Hier valt de beat helaas ook weer wat tegen, daarentegen flowen de MC’s wel lekker. Vooral Dice valt op door z’n lekkere flow. Om nog op Dagelijks terug te komen: dat is eveneens een dope track. Algerino, Minister en Irena vertellen hierin over de problemen in het dagelijkse leven. Het refrein wordt goed gezongen door Irena en Minister draagt ook in positieve zin z’n steentje bij.

Al met al zit er een groot contrast tussen de tracks op deze mixtape. De ene track zit je lekker te genieten terwijl je de volgende track meteen weer afzet. Tekstueel is Algerino ook niet echt stabiel. Bij de ene track komt ie weer scherp uit de hoek, terwijl hij bij een ander weer simpele shit laat horen. Deze mixtape zal je niet echt overtuigen om z’n aankomende album te kopen, daarvoor is hij nog te wisselvallig. Wel laat Algerino zien dat hij wel degelijk kan spitten en bepaalde onderwerpen prima kan uitwerken.

02. Ze Doen Me Niks
03. Fleewer ft. Raymzter
04. Skit