ABN – Kanonnevlees

ABN was de eerste Belgische nederhopcrew en werd medio jaren negentig opgericht door graffitischrijver Quinte en beatcreator Pita. Na samenwerkingen met o.a. Def P, Rudeboy en Luc de Vos (Gorki), is er nu het vierde album Kanonnevlees. Hoewel ook in Nederland enkele ABN-fans rondlopen, heeft de band hier nooit naam kunnen maken en op veel respect van de echte hiphopheads kunnen rekenen. De reden was simpel: de muziek was te nederhop en de flows van Quinte waren niet scherp genoeg. Die conclusie gaat nog steeds op.

De intro begint aardig en hoopvol, maar met de raps op Back Up! weet ik al direct welke kant dit album opgaat. De flows vloeien niet en de raps klinken niet krachtig genoeg. Doordat de beats van Pieter VanBuyten, Major en DJ Money P zelden aanstekelijk zijn (op de mooie beat van Moe Van Jou na), vloeit de muziek ook niet.

Tekstueel weet Quinte af en toe niet onaardige dingen te brengen waarbij maatschappijkritiek en poëzie elkaar afwisselen. Het pessimistische Moe Van Jou bezit bijvoorbeeld hele aardige teksten en is de enige uitschieter van het album (Van nightshop naar nightshop, nachtelijk gestrompel / Ik volg het geluid van mijn binnensmonds gemompel / Altijd rechtdoor en dan in de regen dromen / Vluchten uit angst om mezelf tegen te komen / Geen vlotte ademhaling, maar nicotinezuchten / De boom is ontworteld, wat doen we met zijn vruchten? / Zelden nog nuchter genoeg om te zien / Dat alles weg is en nooit meer wordt als voordien).

ABN legt de lat er in België (waar de scene toch al minimaal is) niet hoger op en om op te vallen in het genre moet je toch echt wel meer in je mars hebben dan op Kanonnevlees getoond wordt. Dat volgens de bijgevoegde bio Kannonevlees klaar is om de markt te veroveren, wil niet zeggen dat de hiphopscene daar klaar voor is. Dan zal het niveau namelijk eerst drastisch omhoog moeten. En dus vuren we de klompen vlees doodleuk met een scudraket terug. Amen.

01. Fijne Vleeswaren
02. Back Up!
03. Moe Van Jou met Luc de Vos