8 Mile – OST

Met de tracks “Lose yourself” en “8 mile” brengt Eminem op briljante wijze de frustraties van de socially challenged onder woorden. Een serieuzere stijl dan we van hem gewend zijn, maar absoluut iets waar we zeker aan zouden kunnen wennen!

All that glitters ain’t Eminem tho’: ook Guru, Xzibit, Jay-Z en Rakim bezorgen de luisteraars de nodige eargasms. Verschillende artiesten, uiteenlopende stijlen, dezelfde message, voor ieder wat wils.

Het is echter jammer dat de cd al bij de tweede track een uitglijder maakt in de vorm van “Love me” van 50 Cent, Obie Trice en Eminem. True, de vocalen van Dido op die Stan-track konden nog net, maar de dame op deze track slaat de plank volledig mis. Ook het dissen van D’Angelo, Lil’ Kim en andere artiesten past niet in sfeer van de film noch van het album.
Dan zijn er ook nog Macy Gray en Boomkat (T. Manning). Niets mis met de steelo van deze dames, maar ze komen op de cd niet goed uit de verf, simpelweg omdat ze niet passen in de vibe waarin de andere nummers worden gedropt. There’s a place and a time for everything, maar op de 8 mile soundtrack was er duidelijk niets van dit alles voor deze dames. Je begrijpt dat dit een beetje voor een domper zorgt, but hey: you can’t win ‘em all.

Then again All’s well that ends well en er had dan ook geen andere track het album beter kunnen afsluiten dan “Rabbit Run”. Deze afsluiter is namelijk de track die de kromheden van enkele voorgaande artiesten rechttrekt. Deze laatste 3 minuten van de track staan namelijk bol van lyrical illness zoals we dat van Eminem gewend zijn, maar waar we ons tegelijkertijd toch steeds over verbazen. Ook het effect van scheurende stukken papier wanneer hij zijn rhymes waar hij niet tevreden over is weggooit, zijn om helemaal hyped van te worden!

Over het algemeen genomen is het album dope. De beats zijn ill en performances van Eminem, Xzibit, Jay-Z en Guru zijn dik Het is alleen jammer dat van alle artiesten die op deze cd mee doen, zij de enige zijn die er echt in slagen om de rewindknop het te laten winnen van de fastforward-knop.

01. Lose Yourself – Eminem
02. Love Me – Eminem/Obie Trice/50 Cent
03. 8 Mile – Eminem