7LES & Inspectah Deck – CZARFACE

Gelukkig zal je op CZARFACE geen ‘cockroaches’ en ‘say hello to my little friend’s’ horen, want het gaat hier puur om een woordspeling, zo legt Deck uit: “We’re legendary faces in what we do, man. The underground know how we get down, we spit that lyrical fire.” Op het eerste gezicht lijkt er op CZARFACE een opmerkelijke combinatie te staan: het underground duo 7L & Esoteric uit Boston met de veel bekendere Wu-Tang legende Inspectah Deck. Toch kennen de mannen elkaar al jaren en werkten in 1999 al voor het eerst samen op de EP Speaking Real Words van 7LES. Wie naar die track en 12th Chamber luistert (op de plaat 1212 van 7LES, uit 2010), zal horen dat een heel album van het drietal helemaal niet zo’n gek idee is.

Als eerste single werd Air ’em Out uitgebracht (met een hilarische Guy Ritchie-achtige filmclip) waarin gelijk de verhoudingen binnen deze samenwerking duidelijk worden. 7L zorgt voor die goeie ouwe boombap-beat en vult die aan met samples uit films, stand-up comedy en cartoons. Inspectah Deck neemt over het algemeen het eerste couplet voor zijn rekening en zet daarmee de toon van het nummer, waarna Esoteric met de beat aan de haal gaat en laat horen dat hij heus niet onderdoet voor zijn veel bekendere sparringspartner. En hoewel Inspectah Deck met zijn feilloze gevoel voor timing en delivery vocaal de overhand lijkt te hebben, weet Esoteric toch meer dan eens de aandacht naar zich toe te trekken. Es’ redt het misschien niet qua delivery, maar dit maakt hij goed door middel van leuk gevonden associaties en doordachte rijmschema’s, zoals op Air ’em Out:

Whip backs and spider heads / I’m Peter Parker, bite her legs I’ll tie ‘em to the spiderwebs / keep it together like white’s with dreads

Eigenlijk lijken Esoteric en Deck elkaar constant te willen overtreffen en dat zorgt ervoor dat ieder rijm op dit album van hoog niveau is. Niet alleen van beide gastheren, maar ook de bijdragen van Cappadonna, Vinnie Paz, Roc Marciano, Ghostface Killah en met name Action Bronson zijn bijzonder goed. Het lijkt wel alsof geen enkele MC op dit album zich wil laten kennen en er zijn geen afgeraffelde bars te horen (een unicum in de hedendaagse hiphop). Op It’s Raw is het Action Bronson die de show steelt en zeker zijn laatste zin spreekt tot de verbeelding:

Pick up your shoes and let your feet out Just remember honey, no gettin pregnant, i’ll put the seed out / With my teeth

De mannen lijken vooral een hoop plezier in de studio te hebben gehad, zonder zich al te veel zorgen te maken over de commerciële waarde van de plaat. Natuurlijk zullen populaire namen als Action Bronson en Roc Marciano de publiciteit geen kwaad doen, maar wie in plaats van een refrein een tirade van stand-up comedian George Carlin (op World War 4) als hook gebruikt, zal zich wat betreft hitpotentie geen illusies maken. Het trio lijkt zich niet zo druk te maken om hun imago; in het outro van Let It Off hoor je een jongetje dat het maar niet voor elkaar krijgt om Czarface uit te spreken zonder in lachen uit te barsten. Sowieso vliegen de samples van films, cartoons en commercials je om de oren en dit zorgt ervoor dat dit album nergens een rustmoment heeft. Gelukkig is er ook helemaal geen rede voor rust, want de beats van 7L (en eentje van DJ Premier, Let If Off) zijn opzwepend en bouncen van de eerste tot de laatste seconde. De producer combineert de knip en plak sample stijl van de jaren 90 Eastcoast met de moddervette drums en baslijnen van tegenwoordig. De melodieën zijn niet altijd even sterk of origineel (de melodie van Poisonous Thoughts lijkt opvallend veel op Cypress Hill’s Hand On The Pump), maar dat vergeef je hem snel omdat elke drumpartij op dit album raak is, de kicks van Czar Refaeli je geen moment met rust laten en het vrijwel onmogelijk is om je hoofd niet mee te laten bouncen op afsluiter Hazmat Rap.

Wie in 2013 op zoek is naar een album met harde boombap-beats en rappers die niet te moeilijk doen en vooral heel goed rappen, heeft in februari de buit al binnen. CZARFACE blijft een plaat voor de echte liefhebber, maar is zo goed uitgevoerd dat er binnenkort best eens een groot aantal liefhebbers bij kunnen komen.

01. Czarface (intro)
02. Air ‘em Out
03. Cement 3’s ft. Roc Marciano