40winks – Extended Pleasure

“To take 40 winks” is een uitrukking voor iets dat menig lezer van dit artikel wel eens beoefent, nl. een dutje doen. Vanuit die gedachte vetrokken producers Padmo’ en Weedy met 40winks. Muziek maken waarbij je even lekker kan relaxen of beter gezegd “Instrumental Hip Hop with a Twist” maken.

Hun nieuwe EP ‘Extended Pleasure’ is ondertussen al hun zevende release, maar hun eerste onder Escapism Records uit Japan. Na jaren samenwerken met verschillende MC’s en de problemen daaromtrend besloten de twee producers gewoon instrumentals te gaan maken. Hun doel is te boeien, beats maken die meer zijn dan een hoop loops, beats die je gedurende de hele track vasthouden.
Zo kwamen ze bij hun eerste demo ‘April To Juli’ en in datzelfde jaar nog ‘Hit The Hay’. Beide cd’s en de één jaar later verschenen ‘More Than Loops’ werden in eigen beheer uitgebracht in België en Nederland.
In maart dit jaar was er dan de re-releasse van ‘More Than Loops’ voor het Japanse Swamp, gevolgd door ‘Extended Pleasure’ voor Escapism Records.

Met een rustig volgescratshte intro stellen de twee Antwerpenaren zichzelf voor om dan met ‘producers beware’ verder te doen. Een nummer waarin de scratches je wakker houden en de beat je wil wegvoeren. Bij ‘the nightowl’s theme’ wordt Klaas Vaak dan helemaal op je los gelaten terwijl achter hem een band jazzy beats op je af vuren. Zoals de titel je laat vermoeden is dit een chille track waarbij je in je eigen wereld terecht komt, eigenlijk haalt het merendeel van de plaat dit gevoel in je naar boven maar terzelfde tijd haalt dit de uitzonderlijkheid van de EP eruit. Maar de manier waarop Weedy en Padmo’ de piano in ‘Melancholia’ verwerken is prachtig, een piano en een zwoele stem prachtig samengebracht in een nummer waarmee je zowel kan gaan slapen als rustig wakker worden. Nummers als deze verklaren wat het Japanse Escapism in de Benelux kwam zoeken. Uiteindelijk wordt de EP na 7 nummers afgesloten met een outro versie van ‘Melancholia’.

‘Extended Pleasure’ is een rustige plaat die ideaal is om ’s avonds in je zetel bij onderuit te zakken en dat speciale dat de EP goed maakt wel heeft maar niet echt uitspeelt. Laten we stellen dat hun naam niet gestolen is en het een plaat is die je voor niet al te veel geld op de kop kunt tikken en het beluisteren zeker de moeite waard is.

A side
01. intro
02. producers beware