Het is nog niet veel, maar 3robi laat meer van zichzelf zien dan ooit

Hij doet weinig interviews, maar brengt véél muziek uit; 3robi groeide van een ogenschijnlijke Sjaak-imitatie, via een vaste waarde in het kernteam van Wilde Westen, tot de eigenaar van zijn eigen imperium. SPOW Business heet zijn label, vernoemd naar zijn beroemde ad-lib. Jonge Jongen Naar De Top 2, het album waarmee hij eind 2020 zijn internationale ambities liet horen, krijgt een uitbreiding van maar liefst 19 nieuwe nummers.

En dat zijn er meer dan aanvankelijk op het album stonden. Op Spotify zijn de oude tracks en de nieuwe gebundeld, wat zorgt voor een schrikbarende ’35 nummers, 1h 44min’ boven de release. 104 minuten 3robi, is dat niet teveel van het goede? In elk geval zorgt hij ervoor dat het album een nieuwe wending krijgt. Waar hij op het originele album nog samenwerkte met sterren uit Frankrijk (Lacrim, Rim’K), Duitsland (Miami Yacine), Spanje (Morad) en Marokko (Moro), nodigt hij deze keer veel Nederlandse topspelers uit.

Van trapper via hitmaker naar meer bezieling

Al sinds 911 SURVIVORS, de Wilde Westen-mixtape die hem lanceerde en voornamelijk Chossel Een Beetje, staat 3robi bekend om snoeiharde traptracks. Titels als Sinds Een Puber, Echekems (“Stack is heilig als een tempel!”) en Barz (“Gekke spow in de dash!”); het zijn titels en zinnen die bij iedere zichzelf respecterende lage landen-trapliefhebber in het geheugen gegrift staan. Toch ontwikkelde de Amsterdammer ook de skill om zijn zwalkende zinnen en verdraaide woorden lekker te laten klinken op grote hits.

Zo was hij te horen op Dopebwoy’s Cartier en Walou Crisis, Bizzey’s Badman Ollo, Bangalang van Yung Felix en Poke en op het onlangs verschenen NIKE TECH van Ashafar. Vieze bubbling, afrotrap-ritmes, tech-housebeats; niets waar 3robi niet op kan rappen. Zijn tracks gaan over kluizen roven, zijn zoektocht naar brieven, rennen voor dough, bommen roken en zijn nieuwe rol als CEO. In de nieuwe batch nummers horen we echter méér van hem.

“Uiteindelijk gaat het om het tellen van je zegeningen, weet ook een van de betere gangsterrappers van het land.”

Want wie had gedacht dat we in een song met een titel als Stacksmayne een ietwat krakende 3robi zouden horen? Hij doet uit de doeken dat er wordt geloerd op zijn brood, maar wil je ook zijn leven leven? Waarschijnlijk niet: “Want wat ik meegemaakt heb is niet voor eenieder”, rapt hij vastberaden. En een paar nummers later licht hij zijn keuze toe om independent verder te gaan na zijn breuk met zijn label: “Je moet het zelf doen, niemand gaat je helpen”, zingt hij dan op melancholische pianotonen. “Veel druk maar we presteren veel.” Met 3robi’s werkethiek is weinig mis; vorig jaar lanceerde hij de carrière van Cor en nam hij ook KNALLER onder zijn hoede.

Vies leven

Hij waagt zich aan zanglijnen, waarvan de uitgerekte lettergrepen woden verweven met de melodie door middel van een scheutje Autotune. In Je Weet Niet laat hij Emms het refrein verzorgen, maar speelt hij ook zelf met ritme, flow en cadans. Het is een vies leven op de straat, maar ook in de rapgame. Het is dan ook zaak dat je je niet laat verrassen, is de conclusie.
Uiteindelijk gaat het om het tellen van je zegeningen, weet ook een van de betere gangsterrappers van het land. “Gelukkig veilig, maar het kon anders zijn / heel veel pijn en niemand kon d’r ook zijn”, kermt 3robi in Verdriet.

3robi heeft al vroeg het visioen gehad dat hij het zou gaan maken. Onderweg is hij uitgelachen, maar wie lacht er als laatst? A-spelers als Jonna Fraser, Josylvio, Emms en Henkie staan hem bij, maar hij geeft ook KNALLER en DJEZJA (yes, allemaal in kapitalen) een podium. Met Jack maakt hij vibey trap, met Geechi donkere drill en met ICE springt hij op de meest poppy productie.

Er zijn schijnbaar veel mensen met verrekijkers om hem heen, die op zijn inkomen azen. En er zijn genoeg fatoemannen die 3robi zouden willen zijn, maar wil je ook net zo zwoegen als hij? Precies. Ooit zagen we alleen een trapper met een zonnebril. Met Jonge Jongen Naar De Top 2 Deluxe krijgen we een héél klein kijkje in 3robi’s ziel.

Geplaatst door bowie op 6 april 2021