2K6 – The Tracks

Sinds het einde jaren 90 zijn artiesten steeds vaker terug te vinden op game soundtracks. De sportgames van EA en de Tony Hawk serie waren daar trendsetters in. Inmiddels heeft bijna elke game tegenwoordig een aardige line-up van artiesten om de muzikale omlijsting van de game te verzorgen. 2K games heeft voor haar game altijd gebruik gemaakt van meer underground artiesten, vooral van Okayplayer.. Het lijstje met exclusieve tracks van RJD2, Little Brother, The Roots, Lyrics Born, Aceyalone, Hieroglyphics, Aesop Rock, Common, Zino I, Lyrics Born, Blackalicious, Jean Grae en Skillz was volgens platenlabel Decon wel de moeite waard om de soundtrack apart op cd te zetten in de winkel te leggen.

Het probleem met gamesoundtracks is dat je ze al zoveel hoort tijdens het spelen dat je vaak echt geen zin meer hebt om als je niet achter je console zit dezelfde tracks weer te luisteren. En dat is ook hier het geval. Niet dat alle tracks sowieso al geweldig zijn. Om in de basketballsfeer te blijven: deze cd deed me denken aan het Amerikaanse basketballteam van de afgelopen Olympische Zomerspelen. Hoop grote namen, tegenvallende prestaties. Het grootste probleem van deze schijf is dat het gewoon nogal middelmatig is.

Maar laten we positief beginnen. RJD2’s in- en uittro klinken best tof, maar duren veel te kort om echt serieus te nemen als tracks. Jean Grae werkt samen met 9th Wonder op ‘The Jam’ wat toch weer een goede track oplevert. ‘Carolina Agents’ van Little Brother is echt een lekkere banger met een heerlijke productie van 9th Wonder. ‘Ride’ van Zion I is een dope track maar het doet me allemaal wat Dead Prez achtig aan. Plus de beat is veel te rustig voor een basketballsoundtrack. Redman laat weer eens wat van zich horen en is qua lyrics weer als vanouds en de beat van ‘Excellent’ van Blackalicious knalt fijn. Daartegenover staat echter de nogal irritante hook van de track die voor mij alles weer verknalt. De beat op Redman’s ’That’s Why I’m Here’ is een behoorlijke misser, de track zou hier echt op repeat staan als de beat in staat was geweest om mijn speakers op te blazen. De beat is te voorzichtig, ik had hier graag een echte banger onder gehoord.

Meer beatproblemen bij ‘Set ’Em On Fire’ van The Roots. Het geheel klinkt als een goedkope clubtrack met een gitaar er door heen. De Lil’ Jon achtige ‘Yeah!’, ‘Come On’ en ‘Fiy’ (in plaats van Fire) in de hook bewegen mijn vinger automatisch richting de ‘next’ knop van mijn cd-speler. Ook de sound van ‘Big Money Talk’ van Lyrics Born kan me niet echt enthousiast krijgen, mede ook door de weer vrij irritante hook. ‘The Movement’ is Common’s poging tot een clubbanger, maar daar faalt de man uit Chicago nog al in. Wat overblijft is een wat simpele track met een irritant deuntje in de beat. Aesop Rock en Aceyalone komen op respectievelijk ‘Junkyard’ en ’Doin’My Job’ best goed, maar ik heb van beide veel betere tracks gehoord.

De line-up van deze cd zag er geweldig uit, maar uiteindelijk laat de cd me achter met het gevoel van ‘hier had veel meer uit kunnen komen’. Een groot aantal tracks zou ik zelfs uit de playlist van de game halen als ik die in mijn bezit had. De tracks geven me ook weinig zin om lekker een bal op te pakken en op het lokale pleintje lekker te gaan ballen. Daarnaast krijgen wij Europeanen een track minder op de cd, en die track is dan ook nog eens ‘Milk ’Em’ van Ghostface Killah. Deze cd kun je met een gerust hart gewoon in de winkel laten liggen.

01. RJD2 – Schoolyard Scrimmage Intro
02. Lyrics Born – Big Money Talk
03. Redman – That’s Why I’m Here